Για τη μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στα έργα στο κέντρο της πόλης και για τα οποία αφορούν την «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ», αλλά και για την ανάγκη να περιοριστούν τα έργα για το ΤΡΑΜ γύρω από το λιμάνι και μακριά από το κέντρο του Πειραιά, μίλησε ο Βαγγέλης Μαρινάκης κατά τη συνεδρίαση του σημερινού Δημοτικού Συμβουλίου στο Δήμο Πειραιά.
Τι είπε για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και τις μονοδρομήσεις.
Αναλυτικά όσα είπε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού και Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Πειραιά, Βαγγέλης Μαρινάκης:
«Δυστυχώς, όμως, παρά τις σχετικές συζητήσεις που μεσολάβησαν με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, η οποία υλοποιεί το έργο του ΤΡΑΜ, καθώς και τις συνεχείς παρεμβάσεις του Δημάρχου και της Δημοτικής Αρχής, δεν διαπιστώνουμε αναλόγως ισχυρή βούληση από την άλλη πλευρά. Ενδεικτικά, σας αναφέρω κάποια παραδείγματα, που καταδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος, καθώς και τις καθυστερήσεις που προκύπτουν αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των έργων. Είχαμε λάβει ρητή δέσμευση από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, πως στα τέλη Μαρτίου θα είχαν ολοκληρωθεί τα έργα επί της οδού Γρηγορίου Λαμπράκη και άρα σήμερα θα είχε ομαλοποιηθεί η κυκλοφορία. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής, ενώ με καθυστέρηση πληροφορηθήκαμε πως τελικώς η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε θα προχωρήσει σε στατική μελέτη στο συγκεκριμένο κομμάτι, την ώρα που αρχικώς μας είχε πληροφορήσει ότι δεν θα ήταν απαραίτητη. Υπάρχουν ακόμη σοβαρά εμπόδια όσον αφορά την τοποθέτηση των βυθιζόμενων κάδων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κομμάτι της καθαριότητας και την ολοκλήρωση του συνόλου του έργου.
Επίσης, σε αρκετές περιπτώσεις βλέπουμε ανεξήγητες, για να μην προβώ σε άλλους χαρακτηρισμούς, προχειρότητες, όπως για παράδειγμα τα πεζοδρόμια στην Ομηρίδου Σκυλίτση, που ενώ από πλευρά στην οποία βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα του ΤΡΑΜ, θα υπάρχουν επεμβάσεις για την βελτίωσή τους, τα απέναντι πεζοδρόμια της ίδιας οδού δεν προβλέπονται να κατασκευασθούν από την υπάρχουσα μελέτη.
Ταυτόχρονα, και παρά τα συνεχή αιτήματά μας, ακόμη δεν έχουμε λάβει στα χέρια μας τον πλήρη φάκελο του συνόλου των μελετών για το έργο του ΤΡΑΜ στην πόλη, ώστε να έχουμε ικανοποιητική ενημέρωση και να καταθέσουμε ολοκληρωμένη πρόταση κι εμείς στην κατεύθυνση της ομαλής πορείας των έργων, χωρίς να υπάρξει περαιτέρω αναστάτωση για τους πολίτες.
Άφησα για το τέλος τα έργα επί της οδού Μικράς Ασίας που οδηγεί στο λιμάνι και κατά την προσωπική μου άποψη συνιστά και το μεγαλύτερο πρόβλημα την δεδομένη χρονική στιγμή, αφού έχει κόψει στα δύο την είσοδο της πόλης. Ο Πειραιάς σε ώρες αιχμής είναι απροσπέλαστος, και πραγματικά αδυνατώ να καταλάβω πώς οι αρμόδιοι δεν προέβλεψαν τι θα συνέβαινε. Μάλιστα, σε λίγες μόνο ημέρες, όσοι ζούμε και εργαζόμαστε στον Πειραιά, θα βιώσουμε ακόμη πιο δύσκολες καταστάσεις, αφού η κυκλοφορία θα αυξηθεί πολύ περισσότερο, λόγω της αντίστοιχης αύξησης της κίνησης στο λιμάνι του Πειραιά. Σ' όλα αυτά, προσθέστε και τις καθυστερήσεις όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης του έργου της διέλευσης του ΤΡΑΜ. Είναι χαρακτηριστικό, πως αν και η ΤΡΑΜ Α.Ε διαβεβαίωνε ότι το έργο θα ολοκληρωνόταν τον Φεβρουάριο του 2016, η υπεργολάβος εταιρεία ΘΕΜΕΛΙΣ Α.Ε, δηλώνει ξεκάθαρα πως θα είμαστε τυχεροί αν δεν ξεπαράσουμε τον Φεβρουάριο του 2017. Με λίγα λόγια, τουλάχιστον δύο χρόνια ακόμη ταλαιπωρίας για τους Πειραιώτες.
Επαναλαμβάνω ότι η υπομονή μας εξαντλείται. Η Δημοτική Αρχή, έχει ξεπεράσει τα όρια της καλής της θέλησης, την οποία και απέδειξε εμπράκτως. Πλέον η ταλαιπωρία των δημοτών μας έχει φθάσει στο μη περαιτέρω. Προσωπική μου άποψη την οποία και καταθέτω επισήμως σε όλα τα επίπεδα, είναι πως το τραμ πρέπει να περιοριστεί αποκλειστικά γύρω από το λιμάνι, μακριά από το κέντρο, τις εισόδους και τις εξόδους της πόλης. Σ' αυτά τα σημεία, θεωρώ πως τα έργα πρέπει να σταματήσουν άμεσα και να επανεξεταστεί η σχετική μελέτη. Το ζητούν οι πολίτες, το απαιτεί η κοινή λογική, την οποία φαίνεται πως κάποιοι δεν θέλησαν να επιδείξουν, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν οι γνωστές δυσλειτουργίες, που επηρεάζουν τη ζωή της πόλης σε όλους τους τομείς. Να είστε σίγουροι, ότι και εγώ προσωπικά και συνολικά η Δημοτική Αρχή, είμαστε αποφασισμένοι να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον με όλους τους τρόπους καθιστώντας σαφείς τις θέσεις μας στους αρμόδιους.
Θα είμαστε εδώ να ελέγχουμε την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, την άρτια εφαρμογή των μελετών, να καταθέτουμε, όπως το κάνουμε ήδη, κι αν χρειαστεί να επιβάλλουμε τις προτάσεις όταν θεωρούμε ότι κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση. Τονίζω, δε, εκ νέου πως αν χρειαστεί θα αντιδράσουμε ακόμη πιο δυναμικά. Μια γεύση των προθέσεών μας, δόθηκε με τον εξωραϊσμό των εργοταξίων του ΜΕΤΡΟ και του κτιρίου της Ραλλείου που στοίχειωνε την πόλη. Πολύ σύντομα θα υπάρξουν και άλλες ανάλογες παρεμβάσεις, όπως έχουμε δεσμευθεί στους Πειραιώτες. Χαίρομαι μάλιστα, που στις βασικές παραμέτρους συμφωνούμε όλες οι δημοτικές παρατάξεις, ακόμη και η μείζον αντιπολίτευση. Αν μάλιστα αγαπητοί συνάδελφοι, κάποιοι από εσάς είχατε εκφράσει τις απόψεις που εκφράζετε σήμερα και στον προηγούμενο Δήμαρχο, ίσως να είχαμε γλιτώσει πολλές από τις δυσάρεστες καταστάσεις που ανέφερα νωρίτερα.
ΜΟΝΟΔΡΟΜΗΣΕΙΣ
Σε ό,τι αφορά τις μονοδρομήσεις και ιδιαίτερα αυτές που έχουν να κάνουν με την είσοδο της πόλης, είναι πάγια απαίτησή μας, να συσταθεί μια ολοκληρωμένη μελέτη για ολόκληρο το οδικό δίκτυο της πόλης και όχι μόνο αποσπασματικά για τα σημεία από τα οποία περνάει το ΤΡΑΜ. Είναι ο μόνος τρόπος για βιώσιμη και μόνιμη λύση. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να πάρουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα στα χέρια μας το σχέδιο της δεύτερης Φάσης του ΤΡΑΜ, να προσδιοριστούν τα σημεία των στάσεων της ΗΛΠΑΠ και των μπλε λεωφορείων. Είναι απαράδεκτο, αυτό που συμβαίνει σήμερα, να υπάρχουν δηλαδή κυκλοφοριακές επεμβάσεις από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ βάσει των πιέσεων των κατοίκων ανά περιοχή και όχι μ' ένα συντονισμένο και ολοκληρωμένο σχέδιο. Δεσμευόμαστε ότι αυτό δεν πρόκειται να συνεχιστεί. Εμείς έχουμε ήδη συγκεκριμένο πλάνο προτάσεων, το οποίο και θα ολοκληρώσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα. Από κει και πέρα, δεν θα υπάρχει καμία δικαιολογία για κανένα.
ΟΛΠ
Θα ήθελα τέλος να αναφερθώ και στο κομβικό για την πόλη μας θέμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ. Παραμένω σταθερός στην θέση μου ενάντια στην πώληση του λιμανιού και υπέρ της τακτικής των συμβάσεων παραχώρησης σε περισσότερους από έναν επενδυτές, κατά το πρότυπο άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών λιμανιών. Ενδεικτική είναι η κατατεθημένη στο Δημοτικό Συμβούλιο πρόταση, για την δημιουργία δημοτικού λιμενικού ταμείου. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι αυτός είναι ο μοναδικός δρόμος βιώσιμης ανάπτυξης ολόκληρης της παραλιμένιας ζώνης. Επίσης να είστε σίγουροι, πως η παρούσα Δημοτική Αρχή δεν πρόκειται να δεχθεί την διαιώνιση της απαράδεκτης λογικής της μη ύπαρξης ανταποδοτικών οφειλών για τον Δήμο από την λειτουργία και την κίνηση του λιμανιού, που επιβαρύνει το σύνολο της δραστηριότητας στον Πειραιά.
Η έννοια της ανταποδοτικότητας και οι αντίστοιχες προτάσεις που θα παρουσιάσουμε, θα βρίσκεται στο επίκεντρο της επιχειρηματολογίας μας ενόψει της νέας πραγματικότητας που δημιουργείται στο λιμάνι, τόσο σε ό,τι έχει να κάνει με την πλευρά της κεντρικής εξουσίας και του ΟΛΠ, όσο και με την πλευρά των επενδυτών. Αυτό άλλωστε, όπως έχω πει, ήταν εξαρχής και ένα προσωπικό μου στοίχημα. Έχουμε τον τρόπο να αντιδράσουμε και να διεκδικήσουμε για τον Δήμο τον πρωταγωνιστικό ρόλο που του αρμόζει όσον αφορά την λειτουργία του λιμανιού.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των επιδιώξεών μας και της σύγχρονης λογικής που επιθυμούμε να επιφέρουμε στο λιμάνι, καθώς και της συλλογικότητας που θεωρούμε ότι πρέπει να διέπει την δράση των αρμόδιων φορέων, ήταν η ενέργειά μας για την τοποθέτηση διαφημιστικών banners για την ιστορία και τις ομορφιές του Πειραιά στις αποβάθρες της κρουαζιέρας, προκειμένου να κρατήσουμε τους τουρίστες στην πόλη μας. Να είστε βέβαιοι, πως από την πλευρά μας θα υπάρξουν κι άλλες τέτοιου είδους κινήσεις. Ελπίζουμε πως ανάλογο πνεύμα θα επιδείξουν και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι φορείς, ξεπερνώντας στερεότυπα του παρελθόντος».