Μια λεπτομέρεια που πέρασε στα «ψιλά» γράμματα των διεθνών ΜΜΕ που καλύπτουν τις εξελίξεις στη Λιβύη, ενδεχομένως να σημαίνει πολλά πράγματα για την εμπλοκή της Ελλάδας στην αντίσταση των ανταρτών κατά του καθεστώτος του Μουαμάρ Καντάφι και εγείρει ερωτήματα για το τι συμβαίνει στο διπλωματικό παρασκήνιο των επαφών του «τριγώνου» Καντάφι-Δύσης-Αντικαθεστωτικών.
Συγκεκριμένα, όπως έγινε γνωστό στα διεθνή ΜΜΕ, χθες κατέφτασε στο λιμάνι Marsa al Hariga στην ανατολική Λιβύη, κοντά στον πετρελαϊκό κόμβο της πόλης Τομπρούκ, η οποία ελέγχεται από τους αντικαθεστωτικούς, το πρώτο τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου. Από τη στιγμή που οι αντάρτες καταφέρουν να ανοίξουν εμπορικούς οδούς με το πετρέλαιο που ελέγχουν, τότε αυτομάτως θα βρουν νέα σημαντική πηγή χρηματοδότησης της μάχης τους κατά του Καντάφι.
Σύμφωνα με το Bloomberg, επρόκειτο για το πλοίο «Equator», ιδιοκτησίας της ελληνικής εταιρείας «Dynacom Tankers Management, Ltd.» (DTM), της οποίας ιδρυτής και πρόεδρος είναι ο κύριος Γιώργος Προκοπίου. Σύμφωνα με την ίδια πηγή η DTM είναι η τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφορών με πλοία τάνκερ στην Ελλάδα.
Το πλοίο έφτασε στον προορισμό του στις 14:00 (τοπική ώρα), σύμφωνα με την AISLive Ltd., που εποπτεύει τις κινήσεις μεταγωγικών πλοίων. Το μήκους 274 μέτρων τάνκερ ήρθε από την Ερυθρά Θάλασσα και πέρασε στη Μεσόγειο από τη Διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου. Το εν λόγω φορτίο εκτιμάται ότι έχει αξία της τάξης των 125 εκατ. δολαρίων, δεδομένων των τιμών της αγοράς και της χωρητικότητας του συγκεκριμένου δεξαμενόπλοιου. Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα από "Τα Νέα" το Equator µισθώθηκε από την εταιρεία εµπορίας πετρελαίου Vitol SA, µε έδρα τη Γενεύη, η οποία αρνήθηκε κάθε σχόλιο, όπως και η Dynacom. Σύμφωνα με την ίδια αναφορά εκπρόσωπος της Agoco, της ελεγχόµενης από τους αντάρτες πετρελαϊκής εταιρείας, δήλωσε πως το τάνκερ θα κατευθυνθεί στην Κίνα.
Σε σχετική αναφορά του το BBC λέει ότι το Equator έφτασε στην Τομπρούκ υπό την προστατευτική εποπτεία του Κατάρ που λειτούργησε ως «μεσάζων» σε αυτήν τη διαδικασία. Να υπενθυμίσουμε ότι την Παρασκευή 1η Απριλίου το Κατάρ συμφώνησε με τους αντικαθεστωτικούς να λειτουργήσει ως «μεσάζων» στην εξεύρεση πιθανών αγοραστών του αργού πετρελαίου που έχουν στον έλεγχό τους, καθώς και να δημιουργήσει ένα λογαριασμό όπου οι πληρωμές από την εμπορική συναλλαγή του πετρελαίου αυτού θα κατατίθενται από τους αγοραστές.
Το πετρέλαιο από την Τομπρούκ των ανταρτών θα καταλήξει κατά πάσα πιθανότητα σε ευρωπαϊκά διυλιστήρια που είναι τα καταλληλότερα για να το επεξεργαστούν, όπως αναφέρει το BBC. Διευκρινίζει επίσης, ότι το αργό πετρέλαιο πρέπει να βρίσκεται σε μια διαρκή κίνηση, προκειμένου να αποφευχθεί η πήξη του μέσα στους λιβυκούς αγωγούς.
Η έμμεση εμπλοκή της Ελλάδας στην εξαγωγή πετρελαίου και πάλι από τη Λιβύη μπορεί να αποδειχτεί κομβική για την παγκόσμια οικονομία. Σύμφωνα με το Bloomberg, η τιμή του πετρελαίου Brent έπεσε προχθές για πρώτη φορά μετά από τέσσερις ημέρες διαπραγμάτευσης στο ανταλλακτήριο του Λονδίνου, εν μέρει επειδή διέρρευσαν πληροφορίες ότι θα υπάρξει «ανακούφιση» στα προβλήματα εξαγωγής πετρελαίου από τη Λιβύη. Το λιβυκό Brent έπεσε κατά 72% στα 390.000 βαρέλια την ημέρα μέσα στον Μάρτιο, το χαμηλότερο επίπεδο από το 1962, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg.
Το τελευταίο μάλιστα, επικοινώνησε με εκπρόσωπο της DTM στην Αθήνα, όπου είναι η έδρα της εταιρείας, ο οποίος δεν έκανε κανένα σχόλιο για την εμπλοκή της ελληνικής εταιρείας στην εξαγωγή πετρελαίου των αντικαθεστωτικών και άρα την χρηματοδότηση του αγώνα τους.
Η «Dynacom Tankers Management, Ltd.» ιδρύθηκε το 1991 και τα γραφεία της είναι στη Γλυφάδα, ενώ έχει παραρτήματα και σε Βομβάη, Νέο Δελχί, Σιγκαπούρη και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και εταιρεία-αντιπρόσωπο στο Πεκίνο.
ΠΗΓΗ: newstoday.gr