Περίληψη: Η Κίνα χρησιμοποιεί μια επιθετική προσέγγιση χρησιμοποίησης ιδιωτικών εταιρειών ασφαλείας (Private Security Companies) για να μετριάσει τους κινδύνους ασφαλείας για τους Κινέζους υπηκόους στην Αφρική. Αυτά τα PSC είναι οπλισμένα με εξελιγμένα όπλα και συστήματα επιτήρησης. Γιατί προκαλεί ανησυχία για την Ινδία;

Κύρια σημεία:

-Η χρήση των PSC, ενώ επιτρέπει στην Κίνα να προστατεύει τα έργα και τους υπηκόους της στο εξωτερικό, της επέτρεψε επίσης να προβάλλει ισχύ και να ασκεί εύλογη άρνηση καθώς συνεχίζει να επεκτείνει τη φιλόδοξη Πρωτοβουλία Belt & Road (BRI).

-Μια μελέτη από το Mercator Institute for China Studies (MERICS) υπολογίζει τον αριθμό των κινεζικών PSC που δραστηριοποιούνται στο εσωτερικό σε 7000 και των PSCs που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό σε 20 με προσωπικό άνω των 3200 ατόμων.

-Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν από καιρό απασχολήσει διαβόητες ομάδες όπως η Blackwater (τώρα Academi) και άλλες τέτοιες για να προστατεύσουν τους υπηκόους τους, το εργατικό δυναμικό των πρεσβειών και τις αποστολές της Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (CIA) σε όλο τον κόσμο.

-Διαφημίζοντας το BRI ως «Σχέδιο Μάρσαλ με κινεζικά χαρακτηριστικά» και με τη φιλοδοξία να εγκαθιδρύσει μια νέα Παγκόσμια Τάξη με την Κίνα στο επίκεντρό της, ο Σι αναγνωρίζει τις δυνατότητες που μπορούν να εξυπηρετήσουν οι PSC για την εξασφάλιση αυτών των επενδύσεων.

-Οπλισμένοι με τα πιο εξελιγμένα όπλα και συστήματα, αυτά τα PSC είναι πλήρως ικανά να διεξάγουν επιτήρηση σε ξένη χώρα.

-Aυτά τα PSC καταφέρνουν επίσης να δημιουργήσουν ένα περίπλοκο δίκτυο στη χώρα υποδοχής που περιλαμβάνει την άρχουσα ελίτ της και άλλα ισχυρά άτομα και ομάδες.

- H Frontier Services Group (FSG), «ο κορυφαίος πάροχος ολοκληρωμένων υπηρεσιών ασφάλειας, υλικοτεχνικής υποστήριξης, ασφάλισης και υποδομής για πελάτες που δραστηριοποιούνται σε συνοριακές αγορές», έχει γίνει το one-stop shop για την Κίνα τα τελευταία χρόνια για την προστασία των υπηκόων της σε ζώνες συγκρούσεων σε όλο τον κόσμο.

- Η Frontier Services Group ιδρύθηκε από τον Έρικ Πρινς, Αμερικανό επιχειρηματία, ιδρυτή της Blackwater που δραστηριοποιήθηκε στου πολέμους στο Αφγανιστάν, το Ιράκ και τη Μέση Ανατολή. Ο ίδιος άνθρωπος βρίσκεται τώρα στην πρώτη γραμμή της κινεζικής βιομηχανίας PSC.

Του Ρίσι Σούρι

Μετάφραση: ΧΑΚ

Τον Μάρτιο του 2023, αναφέρθηκε ότι 9 Κινέζοι υπήκοοι σε ένα ορυχείο σκοτώθηκαν από ένοπλους άνδρες στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία (CAR). Ο Κινέζος πρόεδρος, Σι Τζινπίνγκ, είχε ζητήσει «αυστηρή τιμωρία» για τους δράστες του εγκλήματος. Πιο πρόσφατα, τον Απρίλιο του 2023, το Πεκίνο προειδοποίησε το Ισλαμαμπάντ, ότι «οι μελλοντικές επιθέσεις σε Κινέζους υπηκόους που εργάζονται σε έργα του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν (CPEC) θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη φιλία τους παντός καιρού». Αυτά τα δύο περιστατικά ρίχνουν φως σε ένα ευρύτερο μοτίβο που έχει αναδειχθεί ως μια σημαντική ανησυχία για την ασφάλεια του Πεκίνου - ότι οι Κινέζοι υπήκοοι που εργάζονται στο εξωτερικό δεν είναι ασφαλείς. Αν και το πρώτο ένστικτο για όποιον διαβάζει αυτό θα ήταν να αισθάνεται ανησυχία, η Κίνα, στην εξεύρεση λύσης σε αυτό το πρόβλημα, φαίνεται να έχει συλλάβει μια μάλλον ανεπαίσθητα επιθετική ιδέα - τις ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας (PSC). Η χρήση των PSC, ενώ επιτρέπει στην Κίνα να προστατεύει τα έργα και τους υπηκόους της στο εξωτερικό, της επέτρεψε επίσης να προβάλλει ισχύ και να ασκεί εύλογη άρνηση καθώς συνεχίζει να επεκτείνει τη φιλόδοξη Πρωτοβουλία Belt & Road (BRI). Επιπλέον, γεμάτη σοβαρές καταγγελίες για επιβολή παγίδων χρέους και παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων , η φιλόδοξη Πρωτοβουλία Belt & Road (BRI) της Κίνας έχει συγκεντρώσει επίσης έντονη κριτική σε όλο τον κόσμο, για σωστούς λόγους. Έχοντας αυτό υπόψη, η χρήση των PSC από την Κίνα στην Αφρική απαιτεί βαθύτερο έλεγχο. Ταυτόχρονα, με την Ινδία να είναι έτοιμη να επεκτείνει τα αναπτυξιακά της σχέδια στην Αφρική και να αναλάβει μεγαλύτερο ρόλο στη γεωπολιτική, το Νέο Δελχί πρέπει να επιδείξει επαγρύπνηση και προσοχή ενάντια στην αυξανόμενη χρήση των PSC από το Πεκίνο.

Η Κίνα και το φλερτ με τις PSC

Ο Σεργκέι Σουχάνκιν, σε έκθεσή του για το Jamestown Foundation, χρονολογεί την ιστορία των κινεζικών PSC στην κουλτούρα «biaoju» (ασφάλεια/ένοπλη συνοδεία) που αναπτύχθηκε κατά τις δυναστείες Song, Yuan και Ming (960–1644). Σημειώνει ότι «αυτές οι οντότητες συμμετείχαν κυρίως σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την παροχή ένοπλων συνοδών σε εμπόρους και τη διασφάλιση της ασφάλειας των αγαθών καθώς και της περιουσίας». Αργότερα, μετά τις μεταρρυθμίσεις της αγοράς του 1984 υπό τον Μάο Τσε Τουνγκ, τα PSC επανεμφανίστηκαν υπό την αιγίδα του Γραφείου Δημόσιας Ασφάλειας (PSB), σημειώνει ο Σουχάνκιν.  Μεταφερόμαστε στον 21ο αιώνα, μια μελέτη από το Mercator Institute for China Studies (MERICS) υπολογίζει τον αριθμό των κινεζικών PSC που δραστηριοποιούνται στο εσωτερικό σε 7000 και των PSCs που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό σε 20 με προσωπικό άνω των 3200 ατόμων. Αυτοί οι αριθμοί αποτελούν απόδειξη μεγάλης σημασίας που αποδίδει το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα (CCP) στη χρήση των PSC. Η χρήση των PSC από τα έθνη δεν είναι πρωτόγνωρη. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν από καιρό απασχολήσει διαβόητες ομάδες όπως η Blackwater (τώρα Academi) και άλλες τέτοιες για να προστατεύσουν τους υπηκόους τους, το εργατικό δυναμικό των πρεσβειών και τις αποστολές της Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (CIA) σε όλο τον κόσμο. Ποια είναι όμως τα κίνητρα της Κίνας να απασχολήσει τέτοιου είδους PSC, ειδικά στο εξωτερικό; Και γιατί η Αφρική είναι η επιλογή της περιοχής για την Κίνα από αυτή την άποψη; Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2023, η συνολική επένδυση του Πεκίνου στην Αφρική ανέρχεται σε 155 δισεκατομμύρια δολάρια, με την πλειονότητα των επενδύσεων να προορίζονται για τον τομέα των υποδομών. Με τέτοια τεράστια χρηματικά ποσά που διοχετεύονται από την Κίνα στην Αφρική, το Πεκίνο κατανοεί τους κινδύνους που συνεπάγεται η εργασία σε μια περιοχή όπως αυτή - εξτρεμισμός, τρομοκρατία, εθνοτικές διαμάχες και αυτονομισμός. Για τον αποτελεσματικό μετριασμό αυτών των κινδύνων, η χρήση των PSC φαίνεται σαν μια προφανής επιλογή, ειδικά όταν η Κίνα έχει μια ακμάζουσα εγχώρια αγορά εδώ και δεκαετίες. Το έργο BRI ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος της στρατηγικής του Σι Τσιπίνγκ από τότε που ανέλαβε τα ηνία του Κουμμουνιστικού Κόμματος της Κίνας το 2012. Αν και είναι κατά κύριο λόγο γεωοικονομική στρατηγική, το BRI έχει επίσης γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές συνειρμούς σε αυτό που ο Σι κατανοεί καλά. Διαφημίζοντας το BRI ως «Σχέδιο Μάρσαλ με κινεζικά χαρακτηριστικά» και με τη φιλοδοξία να εγκαθιδρύσει μια νέα Παγκόσμια Τάξη με την Κίνα στο επίκεντρό της, ο Σι αναγνωρίζει τις δυνατότητες που μπορούν να εξυπηρετήσουν οι PSC για την εξασφάλιση αυτών των επενδύσεων. Επιπλέον, παρέχουν δυνατότητα άρνησης (τόσο στο εγχώριο κοινό όσο και για γεωπολιτικούς σκοπούς) και πλοήγηση νομικών περιορισμών. Η αναγνώριση των παραδειγμάτων των PSC των ΗΠΑ είναι απαραίτητη εδώ. Ταυτόχρονα, αυτά τα PSC αφορούν κάτι περισσότερο από αυτά τα πλεονεκτήματα - επιτρέπουν σε ένα έθνος να προβάλλει την εξουσία με τον πιο λεπτό, αλλά επιθετικό τρόπο. Οπλισμένοι με τα πιο εξελιγμένα όπλα και συστήματα, αυτά τα PSC είναι πλήρως ικανά να διεξάγουν επιτήρηση σε ξένη χώρα. Επιπλέον, οι κινεζικές Ιδιωτικές Εταιρείας Ασφάλειας (PSC) είναι επίσης γνωστό ότι έχουν πραγματοποιήσει εκπαιδευτικές ασκήσεις και εργαστήρια για τις χώρες υποδοχής - το Αφγανιστάν είναι ένα βασικό παράδειγμα εδώ. Είναι απλώς ένα λογικό συμπέρασμα να πούμε ότι κατά την εκτέλεση αυτών των δραστηριοτήτων, αυτά τα PSC καταφέρνουν επίσης να δημιουργήσουν ένα περίπλοκο δίκτυο στη χώρα υποδοχής που περιλαμβάνει την άρχουσα ελίτ της και άλλα ισχυρά άτομα και ομάδες. Ακόμα κι αν κάποιος υποστηρίξει ότι αυτά τα PSC δεν επιδίδονται σε τίποτα παράνομο, το τεράστιο μέγεθος του δικτύου και η ικανότητα που διαθέτουν, τους παρέχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα. Εδώ είναι η σύλληψη - ο Σουχάνκιν κάνει μια εξαιρετική παρατήρηση για το ΚΚΚ που είχε πάνταπίστευε στο σύνθημα «το Κόμμα ελέγχει το όπλο». Επιπλέον, είναι γνωστό ότι το CCP ασκεί έλεγχο σε κάθε σημαντική κινεζική οντότητα που δραστηριοποιείται στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό. Με αυτά τα κινεζικά PSC να επεκτείνουν την παρουσία τους στην Αφρική, μπορεί κανείς να φανταστεί το πλεονέκτημα που έχει το Πεκίνο στην περιοχή και την τεράστια μόχλευση που μπορεί να χρησιμοποιήσει ως αποτέλεσμα αυτού. Μπορεί να πιέσει τα έθνη στην Αφρική που έχουν παγιδευτεί σε παγίδες χρέους. Μπορεί να επηρεάσει τις αλλαγές στην εσωτερική πολιτική στις χώρες υποδοχής που είναι πιο συμφέρουσες για το Πεκίνο. Εδώ είναι εξαιρετικά σημαντική η αναφορά ενός βασικού κινεζικού PSC στην Αφρική - του Frontier Services Group (FSG).

Η Frontier Services Group (FSG),  «ο κορυφαίος πάροχος ολοκληρωμένων υπηρεσιών ασφάλειας, υλικοτεχνικής υποστήριξης, ασφάλισης και υποδομής για πελάτες που δραστηριοποιούνται σε συνοριακές αγορές», έχει γίνει το one-stop shop* για την Κίνα τα τελευταία χρόνια για την προστασία των υπηκόων της σε ζώνες συγκρούσεων σε όλο τον κόσμο. Ιδρύθηκε από τον Έρικ Πρινς (ναι, καλά ακούσατε, τον Αμερικανό επιχειρηματία, πρώην αξιωματικό των Navy SEAL και ιδρυτή της ιδιωτικής στρατιωτικής εταιρείας Blackwater), το FSG μπορεί επίσης να υπερηφανεύεται για την επίβλεψη της μεγαλύτερης ιδιωτικής σχολής στρατιωτικής εκπαίδευσης της Κίνας - το International Security Defense College. Ο Έρικ Πρινς είναι ο ίδιος άνθρωπος  που ίδρυσε την Blackwater (τώρα Academi) και συμμετείχε σε μεγάλο βαθμό στους πολέμους των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν, το Ιράκ και τη Μέση Ανατολή γενικότερα ως μέρος των κυβερνητικών έργων εκατομμυρίων δολαρίων της Blackwater. Γνωστός ότι ήταν εξαιρετικά κοντά στους εν ενεργεία Προέδρους των ΗΠΑ εκείνη την εποχή, ο ίδιος άνθρωπος βρίσκεται τώρα στην πρώτη γραμμή της κινεζικής βιομηχανίας PSC. Ενώ έχει προχωρήσει από τον ρόλο του στην FSG, εξακολουθεί να τίθεται το ερώτημα - πόσα γνωρίζει η Κίνα ως αποτέλεσμα της συνεργασίας της με τον Πρινς; Το 2018, πρώην συνεργάτης του Πρινς στην FSG ανέφερε ότι «Ο Έρικ ετοιμάζεται να προσφέρει υπηρεσία ασφαλείας στρατιωτικού τύπου για την προβολή ισχύος της Κίνας παγκοσμίως». Ένας άλλος συνάδελφος του Πρινς στο FSG, ο απόστρατος ναύαρχος Γουίλιαμ Φάλον, ο οποίος υπηρέτησε επίσης ως Αρχηγός της Κεντρικής Διοίκησης των ΗΠΑ, παραδέχτηκε ότι ενώ το έργο του FSG αρχικά περιοριζόταν μόνο στα logistics, άρχισε να ανησυχεί, όταν ανακάλυψε ότι «ο Πρινς είχε σκηνοθετήσει δύο από τα ξεσκονόπανα της εταιρείας - μικρά αεροπλάνα που η FSG νοίκιαζε σε κυβερνήσεις για να μπορούν να παρακολουθούν τα προβληματικά σημεία - να τροποποιηθούν ώστε να μπορούν να οπλιστούν με όπλα, ρουκέτες ή πυραύλους Hellfire. Τα τροποποιημένα αεροσκάφη προορίζονταν για χρήση από την κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν στη σύγκρουσή της εδώ και δεκαετίες με τους Αρμένιους». Είναι ασφαλές να πούμε ότι αυτές οι αποκαλύψεις αρκούν για να καταλάβει κανείς ότι τα PSC και η χρήση τους από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας σε ολόκληρο τον κόσμο, και πιο συγκεκριμένα στην Αφρική, δεν αποσκοπούν απλώς στην προστασία των υπηκόων τους, αλλά έχουν επίσης πολλά να κάνουν με την προβολή και την άσκηση εξουσίας. επιρροή για την προώθηση του BRI και τελικά την καθιέρωση της υπεροχής του ΚΚΚ.

Συνέπειες για την Ινδία και το δρόμο προς τα εμπρός

Η Ινδία μοιράζεται βαθείς ιστορικούς και πολιτισμικούς δεσμούς με την Αφρική που έχουν χρησιμεύσει ως στέρεο θεμέλιο για την περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων στον 21ο αιώνα με τη μορφή της Συνεργασίας Νότου-Νότου. Από το 2022, το διμερές εμπόριο της Ινδίας με την Αφρική έφτασε τα 89,5 δισεκατομμύρια δολάρια με το Νέο Δελχί να γίνεται ο 4ος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Αφρικής. Ο Δρ. Σουμπραχμανιάμ Τζαϊσανκάρ, υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας, είχε επίσης τονίσει σε μια ομιλία του το 2022 ότι η τριάδα της υγείας, της ψηφιακής και της πράσινης ανάπτυξης αποτελούν τους τομείς εστίασης της εταιρικής σχέσης Ινδίας-Αφρικής. Η Ινδία παραχώρησε επίσης ιατρική βοήθεια 5 εκατομμυρίων δολαρίων σε 25 αφρικανικές χώρες και 39,65 εκατομμυρίων δόσεων εμβολίων Covid Made India σε 42 αφρικανικές χώρες. Με μια τόσο ισχυρή σχέση με την αφρικανική ήπειρο που αναμένεται να επεκταθεί τα επόμενα χρόνια, τόσο από άποψη γεωοικονομίας όσο και γεωπολιτικών, είναι εξαιρετικά σημαντικό για την Ινδία να παρακολουθεί τις δραστηριότητες των κινεζικών ΕΠΑ στην Αφρική. Είναι ασφαλές να υποστηριχθεί ότι οι κινεζικές PSC έχουν τη δυνατότητα να εμποδίσουν αποτελεσματικά την πρόσβαση της Ινδίας σε πόρους και έργα στην Αφρική, καθώς το Πεκίνο θα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι του Νέου Δελχί από αυτή την άποψη. Οι στενότερες κινεζικές σχέσεις με την άρχουσα ελίτ, οι ισχυρότεροι διπλωματικοί δεσμοί και η προνομιακή μεταχείριση μπορεί να αποδειχθούν επιζήμιες για τα ινδικά συμφέροντα στην Αφρική. Επιπλέον, τα κινεζικά PSC που δραστηριοποιούνται στην Αφρική εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια των Ινδών υπηκόων που εργάζονται εκεί και ως εκ τούτου, μπορεί να εμποδίσει την υλοποίηση έργων από το Νέο Δελχί. Για να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις και να μετριάσει τον αντίκτυπο των κινεζικών Ιδιωτικών Εταιρειών Ασφάλειας στις δραστηριότητες της Ινδίας στην Αφρική, η Ινδία πρέπει να δώσει έμφαση στις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της βιωσιμότητας στις δεσμεύσεις της με την Αφρική που θα βοηθήσουν στη διαφοροποίηση της προσέγγισής της και θα ενισχύσουν τις σχέσεις με τα αφρικανικά έθνη. Ταυτόχρονα, μέσω ενισχυμένων διπλωματικών δεσμεύσεων, το Νέο Δελχί θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι υπήκοοί μας που εργάζονται εκεί προστατεύονται ανά πάσα στιγμή. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι η Ινδία έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα - απολαμβάνει πολύ μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και καλή θέληση από την Κίνα στην Αφρική. Η χρήση του προς όφελός μας θα οδηγήσει σε μια κερδοφόρα κατάσταση τόσο για την Ινδία όσο και για την Αφρική. Για να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις και να μετριάσει τον αντίκτυπο των κινεζικών ΕΠΑ στις δραστηριότητες της Ινδίας στην Αφρική, η Ινδία πρέπει να δώσει έμφαση στις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της βιωσιμότητας στις δεσμεύσεις της με την Αφρική που θα βοηθήσουν στη διαφοροποίηση της προσέγγισής της και θα ενισχύσουν τις σχέσεις με τα αφρικανικά έθνη. Ταυτόχρονα, μέσω ενισχυμένων διπλωματικών δεσμεύσεων, το Νέο Δελχί θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι υπήκοοί μας που εργάζονται εκεί προστατεύονται ανά πάσα στιγμή.

ΠΗΓΗ: globalorder.live