Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε επίσημα έρευνα για τον κλάδο ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας.
Λέει ότι «κατέχει επαρκή στοιχεία» ότι το Πεκίνο έχει παράσχει επιδοτήσεις που θα βλάψουν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στην ΕΕ. Εάν τα κράτη μέλη συμφωνήσουν με τη σοβαρότητα του πορίσματος της Επιτροπής, θα μπορούσε να οδηγήσει σε εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικά οχήματα.
Σε δήλωση που δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέφερε ότι με βάση τις δημόσιες πληροφορίες, οι επιδοτήσεις «αποτελούν άμεσο κίνδυνο ζημίας σε έναν ήδη ευάλωτο κλάδο της ΕΕ».
Ωστόσο, το Πεκίνο, όπως αναφέρει η South China Morning Post που μετέφερε δήλωση του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου, χαρακτήρισε την κίνηση «συμπεριφορά προστατευτισμού που θα διαταράξει σοβαρά και θα στρεβλώσει την αλυσίδα εφοδιασμού της παγκόσμιας αλυσίδας της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ».
Η δήλωση συνεχίζει: "Η Κίνα εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια για αυτό. Η ευρωπαϊκή πλευρά ζήτησε από την κινεζική πλευρά να πραγματοποιήσει διαβουλεύσεις σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και δεν παρείχε αποτελεσματικό υλικό διαβούλευσης, γεγονός που έθεσε σε σοβαρό κίνδυνο τα δικαιώματα της κινεζικής πλευράς".
Η ΕΕ λέει ότι προσφέρθηκε να κάνει διαβουλεύσεις με την Κίνα πριν ξεκινήσει η έρευνα. Ο εκπρόσωπος του εμπορίου Olof Gill δήλωσε: « Στην ουσία: πραγματοποιήθηκε μια επίσημη συνάντηση, η επιτροπή σημείωσε τις απόψεις της Κίνας για το θέμα, δεν υπήρξε αμοιβαία αποδεκτή λύση και ως εκ τούτου η Επιτροπή αποφάσισε να ξεκινήσει την έρευνα.
«Η κυβέρνηση της Κίνας και οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας στην Κίνα θα έχουν τη δυνατότητα να παρέμβουν και να υποβάλουν την υπόθεσή τους στα επόμενα στάδια της διαδικασίας».
Μιλώντας στο κοινοβούλιο της ΕΕ, ο επικεφαλής εμπορίου Βάλντις Ντομπρόβσκις είπε ότι η έρευνα θα πρέπει να «βασιστεί σε γεγονότα», που σημαίνει ότι θα πρέπει να δοθεί η ευκαιρία στην Κίνα και στις κινεζικές εταιρείες να παράσχουν αποδεικτικά στοιχεία.
Η Κίνα εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια για αυτό. Η ευρωπαϊκή πλευρά ζήτησε από την κινεζική πλευρά να διεξαγάγει διαβουλεύσεις σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και δεν παρείχε αποτελεσματικό υλικό διαβούλευσης, γεγονός που έθεσε σε σοβαρό κίνδυνο τα δικαιώματα της κινεζικής πλευράς.
Η έρευνα, η οποία έχει προγραμματιστεί να διαρκέσει ένα χρόνο, θα αναζητήσει επιδοτήσεις, συμπεριλαμβανομένων άμεσων μεταφορών κεφαλαίων, φοροαπαλλαγών και κρατικών προβλέψεων τόσο για κινεζικές εταιρείες όσο και για επιχειρήσεις που εδρεύουν στην Κίνα. Ο Wang Lutong, ανώτατος αξιωματούχος της Κίνας για την Ευρώπη επέκρινε την έρευνα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Wang είπε: "Η κίνηση παραβιάζει τους κανόνες του #ΠΟΕ και βλάπτει σοβαρά τα συμφέροντα της Κίνας και τις σχέσεις #Κίνας-#ΕΕ. Η ιστορία αποδεικνύει ότι όσοι επιδίδονται σε προστατευτισμό θα βρουν τελικά να πληγωθούν τα δικά τους συμφέροντα".
Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα κινεζικά EV αποτελούν περίπου το 8% της αγοράς της ΕΕ το 2022. Το κόστος των κινεζικών οχημάτων πιστεύεται ότι είναι περίπου 20% χαμηλότερο από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Η South China Morning Post εκτιμά ότι οι αποστολές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ εκτινάχθηκαν στα 7,9 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ τους πρώτους επτά μήνες του 2023. Αυτό είναι αυξημένο κατά 113% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
ΠΗΓΗ: Express.co.uk