Δυστυχώς τα προβλήματα στα ελληνικά σχολεία και την Ελληνική Εκπαίδευση στην Γερμανία φαίνεται πως δεν έχουν τελειωμό. Συνεχίζουν να έρχονται στο προσκήνιο και νέες δυσάρεστες καταστάσεις τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς.
Με τις διάφορες παλινωδίες των τελευταίων δεκαετιών, υπάρχει μια μείωση των εκπαιδευτικών σε ορισμένες μεγάλες σχολικές μονάδες κατά 33% με παράλληλα σταθερό αριθμό μαθητών, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα και με αυξητικές τάσεις, σε ΤΕΓ στο κρατίδιο της Βάδης-Βυρτεμβέργης. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι, στην Βάδη-Βυρτεμβέργη υπήρχαν 14 λύκεια και τώρα υπάρχει μόνο 1 λύκειο. Στην περιοχή της Βαυαρίας και στο Μόναχο έχουμε 1.407 μαθητές και αν συνυπολογίσουμε και τα σχολεία του Σαββάτου, τότε αριθμός των μαθητών ξεπερνάει τους 2.000.
2.000 και πλέον μαθητές έχουμε και στο κρατίδιο της βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας σε:
- Ντίσελντορφ
- Βούπερταλ
- Ντόρτμουντ
- Μπίλεφελτ
- Κολωνία
- Λουντενσάιντ
Στην Ρηνανία-Παλατινάτο είναι πάνω από 400 μαθητές σε όλες τις βαθμίδες. Στην Γερμανία, με το σύνολο των μαθητών στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση σε αμιγώς ελληνικά σχολεία σε όλες τις βαθμίδες να ξεπερνούν τους 5.000 μαθητές.
Το μεγάλο πρόβλημα κυρίως έγκειται στην περιοχή της Βαυαρίας και του Μονάχου, όπου μετά το κλείσιμο του 1ου Δημοτικού ”Πυθαγόρας” στο Μόναχο υπάρχει κίνδυνος για να κλείσει και άλλη μία σχολική μονάδα με περίπου 500 μαθητές. Τα επόμενα τέσσερα χρόνια λήγουν τα συμβόλαια σε πολλά ενοικιαστήρια, άρα εκεί θα πρέπει να υπάρξει ένας συντονισμός για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων και σε άλλα σχολικά κτίρια που φιλοξενούν την Ελληνική εκπαίδευση.
Θα πρέπει να δημιουργηθούν επιτροπές για την αξιολόγηση προτάσεων για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, και η οποία να βασίζεται σε τρεις πυλώνες:
- Στους γονείς
- Στους εκπαιδευτικούς
- Στην επικοινωνία αυτών, με το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Εξωτερικών
Μέσω της διασποράς και των εκεί εκπαιδευτικών, να υπάρχει αυτός ο σύνδεσμος και η ενημέρωση μεταξύ της εκπαίδευσης από την διασπορά και του Υπουργείου Παιδείας και των συναρμόδιων υπουργείων που έχουν αρμοδιότητες, όσον αφορά την ελληνική εκπαίδευση στο εξωτερικό.
Ελλείψεις σε προσωπικό και κονδύλια
Βέβαια υπάρχουν αρκετές ελλείψεις τόσο, στο συντονιστικό γραφείο του Μονάχου, όσο και στους εκπαιδευτικούς και τα κονδύλια. Ενδεικτικά πριν την κρίση υπήρχε χρηματοδότηση 100 εκατομμυρίων, η διοχέτευση των πόρων για την εκπαίδευση την Γερμανία αυτή τη στιγμή έχει ελαττωθεί στα 16 εκατομμύρια. Το κόστος για τη σχολική μονάδα του Μονάχου ανέρχεται στις 500.000 ευρώ το χρόνο, που καλύπτεται σχεδόν όλο από την επιχορήγηση του Βαυαρικού Ομοσπονδιακού Κράτους, εκεί οι αρμόδιοι έχουν στείλει και την ανάλογη επιστολή στον Υπουργό Παιδείας τον κύριο Πιερρακάκη η οποία κοινοποιήθηκε στους συναρμόδιους φορείς και στα συναρμόδια υπουργεία. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο ότι θα πρέπει να υποστηριχθούν και οι μαθητές γιατί πολλά παιδιά ξυπνάνε στις 5:30 το πρωί για να πάνε στο σχολείο. Αύριο Κυριακή υπάρχει συνέλευση των γονέων στο Μόναχο για να δουν πώς θα κινηθούν και πώς θα λυθούν τα όποια προβλήματα.
Μόναχο
Έχει ανακύψει ζήτημα με την ανανέωση του μισθωτηρίου συμβολαίου για το κτήριο που στεγάζει τις σχολικές μονάδες του 4ου Δημοτικού “ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ“ και του 1ου Γυμνασίου Μονάχου. Εκεί, φοιτούν καθημερινά πάνω από 380 μαθητές και το Σάββατο λειτουργούν Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ) με τον ίδιο ή και μεγαλύτερο αριθμό παιδιών.
Η έκταση του προβλήματος γίνεται αντιληπτή έχοντας υπ‘ όψιν και τις παραμέτρους: *
- Το κτηριακό συγκρότημα του Freimann τη δεδομένη στιγμή είναι η ναυαρχίδα των ελληνικών σχολείων εκτός Ελλάδας, στη Ευρώπη ίσως και παγκοσμίως, άκρως λειτουργικό και σε τέτοια στρατηγική θέση στο Μόναχο που εξυπηρετεί το μεγαλύτερο κομμάτι της ελληνικής παροικίας. Μετά δε και το άδικο κλείσιμο του 2ου Δημοτικού έχει καταστεί αναντικατάστατο.
- Τα σχολικά κτήρια στο Μόναχο είναι ανύπαρκτα και είδος προς εξαφάνιση. Στατιστικά δε, για τον αριθμό των μαθητών της πόλης, λείπουν αυτήν την στιγμή από τη Βαυαρική Αρχή 35 σχολεία.
- Οι απαιτήσεις του Βαυαρικού Υπουργείου Παιδείας για δανειοδότηση ενός νέου σχολείου από το 2016 και μετά έχουν αλλάξει, με αποτέλεσμα, κατά την γνώμη μας, το ποσό της μετατροπής ενός κτηριακού συγκροτήματος σε σχολείο με προδιαγραφές αυτού του μεγέθους να φτάσει ακόμα και σε επταψήφιο πόσο. Η άμεση εντολή ορισμού νομικού συμβούλου για την έναρξη των διαπραγματεύσεων
θεωρείται άκρως απαραίτητη, θα λέγαμε “από εχθές“ κατά τη συνήθη ρήση!
*(Τμήμα από την επιστολή των πρόεδρο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Μονάχου ”Αριστοτέλης” και του 1ου ελληνικού Γυμνασίου Μονάχου, αλλά και του προέδρου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Μονάχου και περιχώρων).
Εμείς αναζητήσαμε την κοινή υπουργική απόφαση (μπορείτε να την δείτε εδώ) για τον τρόπο ενοικίασης των κτιρίων αλλά και των μισθωτηρίων αυτών. Έχουμε να πούμε ότι αναζητήθηκε και από τον πρόεδρο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων Μονάχου και περιχώρων κ. Θωμά Γκουδούλα στο Εθνικό Τυπογραφείο και δεν μπόρεσε να τη βρει εκεί λόγω ενός ορθογραφικού λάθους (κτήριο/κτίριο) και την βρήκε μέσω του συντονιστικού γραφείου εκπαίδευσης της Βόρειας Ευρώπης στο Λονδίνο. Δυστυχώς εκεί εμπλέκονται και υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, όπου ο υπουργός κ. Γεραπετρίτης θα πρέπει να μας εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει στο υπουργείο του, και την σχέση πού έχει και συνδέει το Υπουργείο Εξωτερικών με την ελληνική εκπαίδευση στην Γερμανία αλλά και την πρεσβεία το Βερολίνο και διευθετούνται τα θέματα. Το Υπουργείο Εξωτερικών, δεν μπορεί από τη μια να χρησιμοποιεί την Κ.Υ.Π. για να έχει μοχλό πίεσης (λ.χ. ”στέλνω αρνητική εισήγηση” ή ”δεν στέλνω εισήγηση” ή…. ή….) και από την άλλη να μην την <<αναγνωρίζει>> (δηλ. του στυλ, εκτελώ αλλά το κάνω αναγκάστηκα, επειδή έχω εντολή από το υπουργείο από την Ελλάδα.)
Έκτακτη γενική συνέλευση των γονέων, για να δουν πώς θα κινηθούν ώστε να μην κλείσει η σχολική μονάδα του Μονάχου.
Ο αντιπρόεδρος του ευρωπαϊκού ιδρύματος ελληνισμού κ. Ντόνας βρίσκεται ήδη σε επαφή με το υπουργείο παιδείας της Βαυαρίας και σε συζήτηση με την γραμματεία του υπουργού σχετικά με τους ακριβής αριθμούς, δηλαδή, τι είδους στήριξη / επιδότηση είχαν ή έχουν για το 2023 και τον προϋπολογισμό για το 2024.
Να σημειωθεί εδώ ότι κάθε μαθητής παίρνει ένα συγκεκριμένο ποσό στήριξης (υπολογίζουμε περίπου 1.000 με 1.300 ευρώ το παιδί τον χρόνο) και επιπρόσθετα υπάρχει μία επιδότηση ενοικίου 70% με 80% από το Βαυαρικό κράτος. Εδώ να σημειωθεί ότι αυτά τα χρήματα δίνονται για τους Έλληνες οι οποίοι διαμένουν στην Βαυαρία και τα χρήματα προορίζονται για τα παιδιά αυτών των ανθρώπων. Ας ελπίσουμε ότι δεν ισχύουν οι εικασίες ότι τα χρήματα πάνε συγκεντρωτικά σε έναν αριθμό λογαριασμού και μετά ανακατανέμονται κατά βούληση από το υπουργείο παιδείας. Τα ελληνικά σχολεία που λειτουργούν στην περιοχή του Μονάχου, το Βαυαρικό κράτος τα βλέπει ως ιδιωτικά σχολεία, όπου ο φορέας είναι το ελληνικό Δημόσιο. Τις πληροφορίες αργά η γρήγορα θα τις έχουμε στα χέρια μας από το Γερμανικό κράτος διότι υπάρχει διαφάνεια, από το Ελληνικό κράτος όμως αυτά τα στοιχεία δεν τα έχουμε. Στην Γερμανία οι αριθμοί δεν είναι απόρρητοι και αποτελούν χρήματα φορολογουμένων, και θα δοθούν στους αρμόδιους που να ζητούν.
Από ελληνικής πλευράς τα στοιχεία αυτά αποκρύπτονται, έτσι δημοσιογραφικά αλλά και οι διάφοροι σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων δεν έχω τα πλήρη στοιχεία για το τι ακριβώς γίνεται με τα ελληνικά σχολεία στην Γερμανία.
- Ποια είναι η χρηματοδότηση;
- Πώς καλύπτονται αυτά τα χρήματα;
Τι ακριβώς γίνονται? για αυτό αναφέρουμε πιο πάνω ότι δεν θέλουμε να πιστεύουμε σε εικασίες. Θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας και των Εξωτερικών να διευθετήσουν και να ξεκαθαρίσουν κάποια πράγματα.
Θα πρέπει σε πρώτη φάση να βρεθεί η λύση για το συγκρότημα του ”Αριστοτέλη” και επίσης θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να ξανανοίξει το 1ο Δημοτικό του Μονάχου ”Πυθαγόρας” το οποίο έκλεισε το καλοκαίρι.
- ΥΓ1: Η ελληνική εκπαίδευση στο εξωτερικό είναι μείζονος σημασίας για ολόκληρο τον ελληνισμό.
- ΥΓ2: Το ελληνικό κράτος θα πρέπει να ενδυναμώσει την προσπάθεια αυτή και όχι να την αποδυναμώνει με αποτέλεσμα να την εξαφανίσει.
- ΥΓ3: Μετά και την ψήφο των αποδήμων οι όποιες αποφάσεις της Ελληνικής πολιτείας που αφορούν και τους ίδιους στο εξωτερικό έχει μείζον σημασία.
- ΥΓ4: Δεν θα πρέπει να κλείνουν τα σχολεία στο εξωτερικό, θα πρέπει να ανοίγουν. Η ελληνική κυβέρνηση για να έχει ένα θετικό πρόσημο στο τέλος της τετραετίας θα πρέπει να δώσει λύσεις στα προβλήματα.
ΠΗΓΗ: e-enimerosi.com