Η κυβέρνηση της Συρίας έπεσε στις 8 Δεκεμβρίου στο τέλος της 50χρονης διακυβέρνησης της οικογένειας Άσαντ, αφού μια επίθεση των τζιχαντιστών που υποστηρίζεται από την Τουρκία σάρωσε τα εδάφη που ελέγχονται από την κυβέρνηση και εισέβαλε στην πρωτεύουσα της Δαμασκού μέσα σε 10 ημέρες.
Η επίθεση ξεκίνησε στις 27 Νοεμβρίου. Μια τζιχαντιστική τρομοκρατική ομάδα με το όνομα Hayat Tahrir al-Sham (Οργάνωση για την Απελευθέρωση του Λεβάντε· HTS) εξαπέλυσε συντονισμένη επίθεση στο Κυβερνείο του Χαλεπίου στη βορειοδυτική Συρία, συνέλαβε και σκότωσε δεκάδες στρατιώτες του Συριακού Στρατού και υποσχέθηκε μαζικές εκτελέσεις και αποκεφαλισμούς μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες . Βίντεο με τζιχαντιστές να απαγάγουν Κούρδισσες γυναίκες έχουν εμφανιστεί και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Καθώς το Χαλέπι έπεσε, το HTS, πρώην θυγατρική της Αλ Κάιντα, Τζαμπχάτ αλ-Νούσρα, υποστηριζόταν στο βόρειο μέτωπο από τον Συριακό Εθνικό Στρατό (SNA), έναν συνασπισμό δώδεκα ισλαμιστικών ένοπλων ομάδων που χρηματοδοτούνται, εξοπλίζονται και εκπαιδεύονται σε μεγάλο βαθμό από την Τουρκία.
Οι πόλεις Χάμα και Χομς αντίστοιχα έπεσαν στα χέρια των τρομοκρατών της Τουρκίας που συνδέονται με την Αλ Κάιντα.
Πολλοί Έλληνες Χριστιανοί που εγκατέλειψαν πόλεις και χωριά που κατέλαβαν οι τζιχαντιστές αναζητούν σήμερα καταφύγιο στην πρώην ελεγχόμενη από την κυβέρνηση «Κοιλάδα των Χριστιανών/Wadi al-Nasara» στη Συρία. Τώρα που η Κοιλάδα έπεσε στα χέρια των τζιχαντιστών με την κατάρρευση της κυβέρνησης Άσαντ, διακυβεύονται οι ίδιες οι ζωές των χριστιανών εκεί.
Ο λογαριασμός X Greco-Levantines WorldWide ανέφερε στις 5 Δεκεμβρίου:
Στη Συρία, πολλές οικογένειες από την ελληνική ορθόδοξη κοινότητα της Αντιόχειας εγκαταλείπουν τη βόρεια ύπαιθρο της Χάμα, ιδιαίτερα τη Σουκαϊλαμίμπιγια και τη Μχαρντέχ, και αναζητούν καταφύγιο στην Κοιλάδα των Χριστιανών. Η τοπική κοινότητα στην κοιλάδα έχει ανταποκριθεί ανοίγοντας σπίτια, εκκλησίες και κοινοτικές αίθουσες για να προσφέρει καταφύγιο και υποστήριξη στους εκτοπισμένους.
Η Συρία φιλοξενεί αρκετές εθνοτικές και θρησκευτικές μειονότητες, όπως Έλληνες, Αρμένιους, Ασσύριους, Κούρδους, Γιαζίντι, Δρούζους και Αλαουίτες. Η κατάληψη των τζιχαντιστών σημαίνει ξεκάθαρες σφαγές, αναγκαστικούς εκτοπισμούς ή υποδούλωση για αυτές τις κοινότητες.
Οι χριστιανικές κοινότητες στη Συρία συχνά αποκαλούνται απλώς «Άραβες Χριστιανοί» και οι αρχικές εθνοτικές τους ταυτότητες καθώς και οι ιστορίες τους αγνοούνται κυρίως από τα κυρίαρχα Μέσα Ενημέρωσης και τον ακαδημαϊκό κόσμο. Οι Έλληνες της Συρίας και της ευρύτερης περιοχής της Λεβαντίνης είναι μια από αυτές τις ξεχασμένες κοινότητες. Οι Έλληνες, ωστόσο, είναι βαθιά και ιστορικά ριζωμένοι στη Συρία και στην υπόλοιπη Ανατολή. Πολλοί Έλληνες ακτιβιστές από την περιοχή ευαισθητοποιούν σχετικά με την ιστορία των Ελλήνων της Λεβαντίνης και τις τρέχουσες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
Το European Conservative πήρε συνέντευξη από τον Ραφαέλ, έναν Έλληνα Λεβαντίνο ακτιβιστή με έδρα την Ευρώπη. Για την ασφάλειά του, δεν θα αποκαλύψουμε το επώνυμό του.
Ο Ραφαέλ διευθύνει το The Levantine Greek Association, μια εγγεγραμμένη ΜΚΟ με έδρα την ΕΕ. Ο λογαριασμός X του οργανισμού είναι @LevantineGreeks. O προσωπικος του λογαριασμός είναι ο @rafaelimikhail. Υπάρχουν επίσης άλλοι λογαριασμοί X, όπως ο @GrecoLevantines και ο @GrecoNation, που μοιράζονται τακτικά διορατικές πληροφορίες σχετικά με τους Έλληνες του Λεβάντε και τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των τζιχαντιστών εναντίον Σύριων Χριστιανών.
Μπορείτε να μας πείτε για εσάς και για την ίδρυση του Ελληνικού Συλλόγου Λεβανίν;
Είμαι ένας Σύρος γεννημένος Λεβαντίνος Έλληνας με καταγωγή από ολόκληρη την πρώην Ανατολική Ρωμαϊκή περιοχή. Από την πλευρά της μητέρας μου είμαι μικτής κυπριακής-λιβανέζικης καταγωγής και από τον πατέρα μου έχω καταγωγή από την Ανατολία και τη Συρία. Οι γονείς μου έφυγαν από το Λεβάντε όταν ήμουν τεσσάρων ετών, έτσι μεγάλωσα στην Ευρώπη και είχα επαφή μόνο με τη διασπορά σε όλη τη διάρκεια της ανατροφής μου. Όταν μεγάλωνα, έκανα συχνά ερωτήσεις για την ταυτότητά μας. Ποτέ δεν έμεινα πραγματικά ικανοποιημένος με τις απαντήσεις που μου δόθηκαν. Συχνά, μου έλεγαν ότι ήμασταν χριστιανοί Άραβες, αλλά όταν ήμουν γύρω από Άραβες, ένιωθα πολύ αποξενωμένος από τα έθιμά τους και τη γενική φιλοσοφία της ζωής τους. Όταν ήμουν γύρω από Έλληνες ή στην Ελλάδα, ένιωθα σαν να ήμουν στο σπίτι μου. Αυτό με έκανε να αμφισβητήσω όλα όσα είχα διδαχθεί και έκανα ένα ταξίδι για να μάθω την αλήθεια. Μέσα από αυτό το ταξίδι, πέρασα από μια πολιτιστική και θρησκευτική διαδρομή στην αρχή, αλλά αργότερα άρχισα να διαβάζω για την ιστορία της Λεβαντίνας. Μόλις συνειδητοποίησα ποια ήταν η πραγματική ιστορία του Λεβάντε, άρχισα να διαβάζω την τοπική ιστορία, η οποία επιβεβαίωσε ότι οι Λεβαντίνοι ήταν Μεσογειακοί σε πολιτισμό, ιστορία και γενετική – το αντίθετο των εσωτερικών κατοίκων με Βεδουινιστική ιστορία και γενετική. Με την τεχνολογία προσδιορισμού αλληλουχίας DNA που διατίθεται τα τελευταία χρόνια, οι μελέτες έχουν επιβεβαιώσει αυτές τις θεωρίες και τώρα δημοσιεύονται δεδομένα τη στιγμή που μιλάμε, δεδομένα που θα αναμετρηθούν με την κύρια ιστορία της περιοχής.
Ο Σύλλογός μας, των Ελλήνων Λεβαντίνων, ιδρύθηκε αρχικά μόνο για να μοιραστεί τα αποτελέσματα αυτών των ευρημάτων της ιστορίας και της γενετικής τόσο με τους Έλληνες υπηκόους όσο και με τη διασπορά και τις μειονότητες σε όλο τον κόσμο. Από τότε που ιδρύθηκε αυτή η ένωση, βρίσκεται σε κάτι που φαίνεται να είναι τίποτα λιγότερο από μια αέναη κατάσταση πολέμου. Τώρα πρέπει να επανεκκινήσουμε την ένωση για να επικεντρωθούμε επίσης στο να μιλήσουμε εκ μέρους της κοινότητας στο Λεβάντε και να στείλουμε βοήθεια με κάθε είδους τρόπους για να κρατήσουμε την κοινότητά μας ζωντανή, καθώς ολόκληρη η κοινότητα στη Συρία απειλείται με εξαφάνιση.
Έχετε βρεθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενημερώνοντας τον κόσμο για την ελληνική και χριστιανική ιστορία της Συρίας και της ευρύτερης περιοχής της Λεβαντίνης. Εξηγήστε την ιστορική και πολιτιστική σημασία της Συρίας από την άποψη του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού.
Όποιος έχει μελετήσει την ελληνιστική ιστορία δεν μπορεί να ξεφύγει από το γεγονός ότι η Συρία, με πρωτεύουσα την Αντιόχεια, ήταν το νέο κέντρο του ελληνισμού που συναγωνιζόταν μόνο η Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Στην πραγματικότητα, η Αντιόχεια παρέμεινε ένα πολύ σημαντικό κέντρο για τους πρώτους αιώνες μετά την ίδρυση της Νέας Ρώμης (Κωνσταντινούπολη). Δεν μπορώ να μετρήσω πόσοι από τους Έλληνες φιλοσόφους ήταν Λεβαντίνοι. Ο Λιβάνιος ήταν ίσως ο πιο ευρέως γνωστός. Υπήρχαν όμως και Μελέαγοι των Γαδάρων και πολλοί άλλοι. Αυτή η σημασία παρέμεινε μέχρις ότου η Αντιόχεια χάθηκε από τη μουσουλμανική αραβική κατάκτηση, για την οποία ο αυτοκράτορας Ηράκλειος είπε: «Αντίο, μακρύ αντίο στη Συρία, την ωραία μου επαρχία. Είσαι άπιστος τώρα. Ειρήνη μαζί σου, Συρία — τι όμορφη γη θα είσαι για τα χέρια του εχθρού».
Τζιχαντιστές τρομοκράτες εισέβαλαν και κατέλαβαν το Χαλέπι και τις γύρω περιοχές, ξεκινώντας στις 27 Νοεμβρίου, με τη βοήθεια της κυβέρνησης της Τουρκίας. Τι στοχεύει να πετύχει η Τουρκία στη Συρία μέσω αυτής της συνεχιζόμενης εισβολής;
Η Τουρκία θέλει να επεκτείνει τα εδάφη της και να πραγματοποιήσει κάποιου είδους οθωμανική αυτοκρατορική αναβίωση. Το Χαλέπι, για πολύ καιρό η πιο πλούσια πόλη στον κόσμο, είναι το έπαθλο που αναζητούν. Η υπόλοιπη Συρία, υποθέτω, πρόκειται να γίνει κάποιο είδος υποτελούς κράτους. Πρέπει να έχουμε κατά νου ότι δεν πρόκειται για θεωρία συνωμοσίας. Απλώς παρακολουθήστε τα ρεπορτάζ των τουρκικών μέσων ενημέρωσης και η φιλοδοξία τους είναι ανοιχτή. Αυτή δεν είναι η πολιτική τους μόνο στη Συρία και μέρη του Ιράκ, αλλά και πολύ ξεκάθαρα στο Αιγαίο, όπου διεκδικούν δημόσια πολλά ελληνικά νησιά καθώς και τμήματα της Θράκης και της Μακεδονίας όπως η πόλη της Θεσσαλονίκης στην Ελλάδα.
Πολλά από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης αποκαλούν τους εισβολείς τρομοκράτες «μετριοπαθείς αντάρτες». Είναι η Hayat Tahrir al-Sham/HTS μια μετριοπαθής ομάδα; Ποιοι είναι οι μαχητές του HTS;
Τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης ισχυρίζονταν πάντα ότι είναι «μετριοπαθείς αντάρτες», ενώ στην πραγματικότητα γνωρίζουμε ότι δεν είναι ούτε μετριοπαθείς ούτε αντάρτες. Είναι οι ίδιοι μαχητές που αποκεφάλισαν γυναίκες και παιδιά, μόλις μετονομάστηκαν με νέα ονόματα. Αυτοί οι άνθρωποι θέλουν μια θεοκρατική χώρα. Η Συρία χρειάζεται μεταρρυθμίσεις, αλλά θα πρέπει να είναι δημοκρατικές και να σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο συριακός λαός έχει υποφέρει για πάνω από μια δεκαετία τώρα, ανεξάρτητα από τις πολιτικές ή θρησκευτικές του απόψεις. Πόλεμος, αρρώστιες, κυρώσεις που προκαλούν πείνα, έλλειψη φαρμάκων, έλλειψη ηλεκτρικού ρεύματος, ο κατάλογος είναι μακρύς. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Λίβανο: μερικές φορές η χώρα φωτίζεται όπως ο ίδιος ο ήλιος, για να πέσει κάτω σε σεχταριστικές μάχες για λόγους που θα έπρεπε να είχαμε αφήσει πίσω μας εδώ και πολύ καιρό. Είναι 2024. Έχουμε ακόμη και τεχνητή νοημοσύνη που δημιουργήθηκε στη Δύση. Εν τω μεταξύ, στη Μέση Ανατολή, οι άνθρωποι πεθαίνουν για λόγους που ούτε καν θυμούνται ή δεν κατανοούν πλήρως.
Το Χαλέπι είναι σήμερα ένα μωσαϊκό διαφορετικών πολιτισμών και κοινοτήτων, συμπεριλαμβανομένων Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων, Αλαουιτών, Κούρδων, Γιαζίντι, Αράβων και άλλων. Ωστόσο, ο σύμμαχος του Ερντογάν, ο ηγέτης του Κόμματος Εθνικιστικού Κινήματος (MHP), Ντεβλέτ Μπαχτσελί, δήλωσε ότι το Χαλέπι «είναι τουρκικό και μουσουλμανικό μέχρι το μεδούλι του. Δεν το λέμε μόνο εμείς, το λέει η ιστορία, το λέει η γεωγραφία. Η τουρκική σημαία που υψώθηκε πάνω από την ακρόπολη του Χαλεπίου το λέει». Ποια θα ήταν η απάντησή σας στον Μπαχτσελί;
Η απάντησή μου σε αυτόν θα ήταν ότι το Χαλέπι, μια πόλη 11.000 ετών, υπήρχε πολύ πριν από τον πρώτο Τούρκο και πολύ πριν από το Ισλάμ. Το Χαλέπι ήταν επίσης πάντα μέρος της Συρίας ακόμη και κατά την Οθωμανική Αυτοκρατορία (στα ελληνιστικά χρόνια το λέγαμε Βέροια). Η πόλη, όπως προανέφερα, ήταν η πλουσιότερη στον κόσμο ακόμη και όταν η Κωνσταντινούπολη ήταν η πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, χάρη στην ποικιλομορφία των πολιτισμών της και τη θέση της στον Δρόμο του Μεταξιού. Όλοι έχουμε δει βίντεο με το πώς οι Σύροι, τόσο Μουσουλμάνοι όσο και Χριστιανοί, έχουν υποστεί κακοποίηση, δολοφονίες και ρατσισμό από τα χέρια εισβολέων τζιχαντιστών. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί οποιοσδήποτε Σύρος -ανεξαρτήτως εθνικότητας ή θρησκείας- θα ήθελε να ζήσει κάτω από αυτές τις συνθήκες.
Ποια είναι η σημερινή κατάσταση στη Συρία όσον αφορά τους χριστιανούς; Τι σας λένε οι επαφές σας στο έδαφος;
Οι πληροφορίες που παίρνω από πρώτο χέρι είναι από την περιοχή Χάμα (Επιφάνια) και τις χριστιανικές πόλεις που την περιβάλλουν. Η κατάσταση είναι τρομερή και δύο από τις μεγαλύτερες πόλεις μας, οι οποίες έχουν πληθυσμό περίπου 50.000 κατοίκους, έχουν εκκενωθεί λόγω του πυροβολικού που πέφτει πάνω τους από αυτές τις μαχητικές ομάδες.
Τι χρειάζονται οι Χριστιανοί στη Συρία αυτή τη στιγμή;
Οι Χριστιανοί στη Συρία χρειάζονται επείγουσα βοήθεια. Προς το παρόν, φαίνεται ότι είναι ακόμα ζωντανοί, αλλά την τελευταία φορά που η πόλη του Χαλεπίου πολιορκήθηκε, στοχοποιήθηκαν και σκοτώθηκαν. Πιστεύω ότι η εκκένωση και η ανθρωπιστική βοήθεια πρέπει να είναι η προτεραιότητα σε αυτό το σημείο.
Τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνει η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ για να βοηθήσει τις μειονότητες στη Συρία;
Η ΕΕ θα πρέπει να τους αφαιρέσει τα μάτια, να σταματήσει να χρηματοδοτεί αυτούς τους πολέμους και να σταματήσει να είναι υποκριτές. Η ΕΕ θρηνεί τον πόλεμο σε ευρωπαϊκό έδαφος ενώ χρηματοδοτεί τόσο τον ευρωπαϊκό πόλεμο όσο και τους πολέμους στη Μέση Ανατολή. Η Ανατολία [Τουρκία] και η Μέση Ανατολή βρίσκονται στα σύνορα με την Ευρώπη, κάτι που οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων της ΕΕ φαίνεται να ξεχνούν. Οποιοσδήποτε πόλεμος στη Μέση Ανατολή είναι πολύ πιθανό να μεταδοθεί στην Ευρώπη.
Τι πρέπει να γίνει για την προστασία των εθνοτικών και θρησκευτικών μειονοτήτων στη Συρία μακροπρόθεσμα;
Προσωπικά πιστεύω στην ομοσπονδιοποίηση. Αν θέλετε να ζήσετε υπό ισλαμική κυριαρχία, είναι δικαίωμά σας να το κάνετε, αλλά δεν μπορείτε να αναγκάσετε άλλους να το κάνουν. Δημιουργήστε κράτη μέσα στο κράτος όπου οι μουσουλμάνοι θα μπορούν να ζουν σύμφωνα με τους δικούς τους κανόνες και αφήστε τους χριστιανούς να ζήσουν τον δικό τους τρόπο ζωής καθώς και τις άλλες μειονότητες. Αλλά γίνομαι όλο και πιο απαισιόδοξος και πιστεύω ότι μακροπρόθεσμα, η εκκένωση μπορεί να είναι η μόνη λύση. Το μυαλό μου περιπλανιέται μερικές φορές στην ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας το 1923. Με στεναχωρεί να βλέπω αυτόχθονες πληθυσμούς να πρέπει να εγκαταλείψουν τις προγονικές τους γαίες λόγω θρησκείας ή πολιτικής.
ΠΗΓΗ: Geopolitico.gr