Ο ιταλικός αμυντικός κολοσσός Leonardo και η τουρκική πρωτοπόρος εταιρεία κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών Baykar βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για πιθανή συνεργασία, καθώς είχαν συνομιλίες ακόμη και πριν από την πρόσφατη εξαγορά της Piaggio Aerospace, μιας άλλης εταιρείας από την Ιταλία, από την Baykar, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας το Σάββατο.
Υπάρχει ισχυρή συμβατότητα μεταξύ των τεχνολογιών που αναπτύσσονται από την κορυφαία εταιρεία αεροδιαστημικής και αμυντικής βιομηχανίας της Ιταλίας, τη Leonardo, και εκείνων της τουρκικής εταιρείας κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) Baykar, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Leonardo Roberto Cingolani.
Η Baykar, η οποία έχει κερδίσει παγκόσμια αναγνώριση για τα UAV της, τράβηξε πρόσφατα την προσοχή με την εξαγορά της καθιερωμένης ιταλικής αεροπορικής εταιρείας Piaggio Aerospace στα τέλη του 2024. Η κίνηση αυτή έφερε την τουρκική εταιρεία σταθερά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, ιδίως στην Ιταλία.
Η Leonardo είναι η 13η μεγαλύτερη αμυντική εταιρεία στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών της Στοκχόλμης για την Ειρήνη (SIPRI).
Ο Cingolani, ο οποίος επισκέφθηκε το Εθνικό Κέντρο Τεχνολογίας Özdemir Bayraktar της Baykar στην Κωνσταντινούπολη αυτή την εβδομάδα, δήλωσε: «Έχουμε συναντηθεί με τους συναδέλφους μας στην Baykar εδώ και αρκετούς μήνες, οπότε αυτές οι συνομιλίες ξεκίνησαν πριν από την Piaggio».
«Υπήρξαν προηγούμενες επισκέψεις. Η επίσκεψη της περασμένης εβδομάδας ήταν πολύ ενδιαφέρουσα γιατί επισκεφθήκαμε τις εγκαταστάσεις στην Κωνσταντινούπολη. Συμμετείχαμε σε περισσότερες τεχνικές συζητήσεις και εξετάζουμε σοβαρά και επιχειρησιακά τη δυνατότητα ανάπτυξης προϊόντων και τεχνολογιών», δήλωσε στο ειδησεογραφικο πρακτορείο Anadolu.
Και προσέθεσε: «Με τους συναδέλφους μας στην Baykar, είδαμε ότι αν κάνουμε κάποια πράγματα μαζί, μπορούμε πραγματικά να κάνουμε ένα άλμα προς τα εμπρός στα μη επανδρωμένα συστήματα και να ανοίξουμε νέους τομείς της αγοράς, ειδικά στην Ευρώπη».
«Ως εκ τούτου, αυτή η συνάντηση ήταν πολύ σημαντική και συμφωνήσαμε να συναντηθούμε ξανά τις επόμενες ημέρες. Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε πολύ εντατικά».
Όταν ρωτήθηκε αν αυτό θα μπορούσε να είναι το πρώτο σημάδι μιας πιθανής συνεργασίας μεταξύ της Leonardo και της Baykar, ο Cingolani απάντησε: «Το επιβεβαιώνω αυτό, αλλά δεν μπορώ να πω περισσότερα, για προφανείς λόγους».
«Μπορώ όμως να επιβεβαιώσω ότι βρισκόμαστε σε συζητήσεις για να δούμε αν μπορούν να ξεκινήσουν βιομηχανικές συνεργασίες. Και οι δύο πλευρές ενδιαφέρονται πολύ και είναι πολύ ικανοποιημένες με τον τρόπο που εξελίσσονται οι συνομιλίες».
Νωρίτερα την Παρασκευή, το Reuters ανέφερε ότι η Leonardo πρόκειται να συνάψει συνεργασία με την Baykar για μη επανδρωμένα συστήματα, επικαλούμενο πηγή που γνωρίζει το θέμα.
Η συμφωνία βρίσκεται κοντά στην οριστικοποίησή της, πρόσθεσε η πηγή.
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Baykar έχουν αποκτήσει παγκόσμια προβολή τα τελευταία χρόνια και η ιδιαίτερη προσοχή στην περαιτέρω συνεργασία με ιταλικές εταιρείες ήρθε μετά την εξαγορά της Piaggio Aerospace τον περασμένο μήνα.
Η Piaggio Aerospace είναι η πιο γνωστή στην αεροπορική βιομηχανία για την παραγωγή επιχειρηματικών αεροσκαφών P.180 Avanti, γνωστών και ως Ferrari των ουρανών, και κινητήρων αεροσκαφών.
Η εταιρεία διαδραματίζει επίσης στρατηγικό ρόλο στο οικοσύστημα της αμυντικής βιομηχανίας της Ιταλίας χάρη στις υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και γενικής επισκευής που παρέχει, και είναι γνωστή για τη συμβολή της στην τεχνολογική υποδομή της Ιταλίας κατά τη διάρκεια της 140χρονης ιστορίας της.
Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας αμέσως μετά εξέφρασε ενδιαφέρον για μια βιομηχανική συνεργασία μεταξύ της Ιταλίας και της Baykar.
Ο ιταλικός ιστότοπος αμυντικών ειδήσεων RID, ο οποίος ανέφερε πρώτος την πιθανή συμφωνία Leonardo-Baykar, δήλωσε ότι θα μπορούσε να μετατραπεί σε κοινοπραξία.
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
Ο Cingolani δήλωσε ότι η Leonardo και η Baykar συζητούν επί του παρόντος συγκεκριμένα προϊόντα και πλατφόρμες για πιθανή συνεργασία.
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο. Υπάρχει όμως κάτι πολύ σημαντικό: Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων της Leonardo, αυτό που αποκαλούμε «ωφέλιμο φορτίο», δηλαδή τα ηλεκτρονικά συστήματα και τα συστήματα αισθητήρων στο αεροσκάφος, μπορεί να είναι πολύ καλά συμβατό με τα UAV που παράγει η Baykar.
«Αυτή η δυνητική συνέργεια παρέχει μια πραγματικά εξαιρετική συμβατότητα», δήλωσε.
Τονίζοντας την εμπειρία της Leonardo στα μη επανδρωμένα συστήματα, συνέχισε: «Η ενσωμάτωση της εμπειρίας της Leonardo στα UAV με τις παγκόσμιας κλάσης μη επανδρωμένες πλατφόρμες της Baykar μπορεί πραγματικά να δώσει σημαντική ώθηση».
Σημείωσε ότι οι μελλοντικοί σχεδιασμοί UAV δεν θα επικεντρωθούν μόνο στην εκτέλεση συγκεκριμένων αποστολών, αλλά και θα ενσωματωθούν με μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς, ένα όραμα που τα δύο μέρη διερευνούν ενεργά.
Ο Cingolani δήλωσε ότι σε αυτού του είδους τις εργασίες, οι δύο εταιρείες πρέπει να είναι πρόθυμες να επικοινωνήσουν και οι συνομιλίες με την Baykar πηγαίνουν καλά.
«Στη συνέχεια πρέπει να γίνει τεχνολογική ανάλυση, διότι πρέπει να δούμε αν υπάρχει πραγματικά τεχνολογική συμβατότητα - τα συστήματα πρέπει να είναι συμβατά μεταξύ τους.
«Στη συνέχεια πρέπει να γίνει ανάλυση της αγοράς, διότι μόλις τα συστήματα ενσωματωθούν, πρέπει να είναι εμπορεύσιμα».
Και τέλος, η φάση της βιομηχανικής παραγωγής. «Είμαστε πολύ αισιόδοξοι και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά πρώτα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι η τεχνολογία λειτουργεί σωστά. Είμαστε όλοι πολύ θετικοί ως προς αυτό, αλλά εργαζόμαστε εντατικά πάνω σε αυτά τα ζητήματα αυτή τη στιγμή».
Baykar σε εξαιρετικό επίπεδο
Αναφερόμενος στο Εθνικό Κέντρο Τεχνολογίας Özdemir Bayraktar του Baykar στην Κωνσταντινούπολη, ο Cingolani δήλωσε: «Συναντήσαμε μια πραγματικά εντυπωσιακή εταιρεία, εντυπωσιαστήκαμε πολύ, η εταιρεία βρίσκεται σίγουρα σε εξαιρετικό επίπεδο παγκοσμίως.
«Οι υποδομές είναι εξαιρετικές και υπήρχαν πολλά πράγματα που μας εντυπωσίασαν. Πρώτα απ' όλα, ήταν πραγματικά εντυπωσιακό να βλέπουμε χιλιάδες νέους ανθρώπους».
«Ο μέσος όρος ηλικίας είναι κάτω των 30 ετών, όταν μπαίνεις μέσα και βλέπεις νέους ανθρώπους να εργάζονται, αυτό δείχνει απίστευτο δυναμισμό», υπογράμμισε.
Είπε ότι οι υποδομές είναι εξαιρετικές, έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στους εργαζόμενους.
«Είδαμε το τμήμα Ε&Α (έρευνας και ανάπτυξης), τα κτίρια για τους εργαζόμενους, την ποιότητα της πανεπιστημιούπολης, τον παιδικό σταθμό και αυτές οι εγκαταστάσεις ήταν πραγματικά εντυπωσιακές. Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων είναι πλέον από τα καλύτερα στον κόσμο και το περιμέναμε αυτό, αλλά βλέποντάς το επί τόπου ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακό», τόνισε.
Αναφερόμενος στον πρόεδρο της Baykar Selçuk Bayraktar και τον γενικό διευθυντή Haluk Bayraktar, ο Cingolani δήλωσε: «Μας εντυπωσίασε επίσης πολύ η ανώτερη διοίκηση- το πάθος, το ταλέντο και η τεχνογνωσία τους είναι αμέσως εμφανή. Μας έδειξαν τα πάντα με μεγάλη ταχύτητα και τεχνογνωσία, πράγμα που ήταν πραγματικά συναρπαστικό».
«Ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος, και οι δύο αδελφοί, έχουν εξαιρετικές γνώσεις και διοικητικές ικανότητες. Έχουν δημιουργήσει μια εταιρεία παγκόσμιας κλάσης και είναι πραγματικά ένα εξαιρετικό παράδειγμα επιχειρηματικότητας υψηλής τεχνολογίας. Ήμασταν απολύτως πολύ, πολύ εντυπωσιασμένοι».
Ευρωπαϊκές αμυντικές προσπάθειες
Ο Cingolani ερωτήθη, επίσης, σχετικά με τις προηγούμενες επισημάνσεις του ότι η ευρωπαϊκή άμυνα απαιτεί κοινή ευρωπαϊκή αμυντική τεχνολογία και όχι ευρωπαϊκό στρατό, και αν η Τουρκία, σύμμαχος του ΝΑΤΟ, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στην κοινή αντίληψη μέσω της συνεργασίας στις αμυντικές βιομηχανίες των κρατών-μελών.
Ο Cingolani δήλωσε: «Η Τουρκία είναι η μόνη χώρα που μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτό το θέμα: «Αντιμετωπίζουμε τώρα τεχνολογικές προκλήσεις όπως τα μη επανδρωμένα συστήματα, η τεχνητή νοημοσύνη, τα μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς, τα ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας γενιάς, η κυβερνοασφάλεια και το διάστημα».
Είπε ότι πρόκειται για τεχνολογικές προκλήσεις εποχής.
«Οι συμμαχίες είναι απαραίτητες πρώτα και κύρια στον τομέα της τεχνολογίας, διότι αυτές οι προκλήσεις είναι τόσο μεγάλες και τόσο επείγουσες. Μπορείτε να προσπαθήσετε να τα καταφέρετε μόνοι σας, αλλά θα χρειαστούν 50 χρόνια. Αλλά η τεχνολογική συνεργασία επιταχύνει την πρόοδο», είπε.
«Τέτοιες συμμαχίες έχουν αντίκτυπο στην παγκόσμια ασφάλεια κρατών και ηπείρων.
«Από την ανάληψη των καθηκόντων μας στη Leonardo, πρωταρχικός μας στόχος είναι να αποτελέσουμε καταλύτη για τις ευρωπαϊκές αμυντικές προσπάθειες. Εάν η βιομηχανία παρέχει ένα παράδειγμα συνέργειας και συνεργασίας, διευκολύνει τα κράτη και τους πολιτικούς να σκεφτούν για μια κοινή δομή άμυνας ή ασφάλειας».
Πρoσέθεσε, ότι επειδή ένα μεμονωμένο κράτος δεν μπορεί ούτε να αμυνθεί ούτε να αναπτύξει από μόνο του τις απαραίτητες τεχνολογίες, οι συμμαχίες είναι πάντα απαραίτητες.
Επισημαίνοντας ότι η Ιταλία είναι ισχυρό μέλος όχι μόνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και του ΝΑΤΟ, ο Cingolani είπε: «Όσον αφορά τις συμμαχίες, πρώτα απ' όλα, έχω μια ευρωπαϊκή προοπτική, αλλά ζω σε μια χώρα που είναι ισχυρό μέλος του ΝΑΤΟ.
«Πρέπει να γίνουμε ένας ισχυρότερος και πιο αξιόπιστος εταίρος στο ΝΑΤΟ. Αυτή τη στιγμή γίνονται πολλές συζητήσεις για αυτό, αλλά πιστεύω ότι το ΝΑΤΟ πρέπει να ενισχυθεί και να μην περιοριστεί στο αμερικανικό στοιχείο».
Είπε ότι είναι λογικό να ενισχυθεί το ΝΑΤΟ με μη ευρωπαϊκές συμμαχίες.
Επίσης, σημείωσε: «Για παράδειγμα, στο πρόγραμμα 'Global Combat Air Program (GCAP)' για το μαχητικό αεροσκάφος έκτης γενιάς, συνεργαζόμαστε με την Mitsubishi Air Industries της Ιαπωνίας και την BAE Systems του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Ελπίζω ότι είναι δυνατόν να αναπτυχθούν βιομηχανικές συνέργειες με την Baykar για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Αυτή η συνεργασία μπορεί να συμβάλει σε μια πιο σταθερή δομή στην ανατολική πλευρά του ΝΑΤΟ και σε μια ισχυρότερη ομπρέλα προστασίας του ΝΑΤΟ».
Μαχητικό αεροσκάφος 6ης γενιάς
Σε ερώτηση σχετικά με το πρόγραμμα αεροσκαφών έκτης γενιάς GCAP, το οποίο είναι ανοικτό σε εταίρους από την Τουρκία ή από αλλού, απάντησε: «Το έργο ξεκίνησε ως κοινοπραξία μεταξύ της Leonardo, της BAE Systems και της Mitsubishi. Αυτή τη στιγμή, οι εργασίες βρίσκονται σε ενεργό εξέλιξη».
«Πρόκειται για σημαντικά νέα, διότι η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί και οι ομάδες έχουν ξεκινήσει τις εργασίες τους. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν έργα για μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς σε άλλες ηπείρους και στην Ευρώπη».
Είπε ότι είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς αν τα έργα θα συγχωνευθούν ή θα εξελιχθούν στο μέλλον, αλλά αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι το έργο GCAP έχει ξεκινήσει και η Leonardo συμμετέχει έντονα στο πρόγραμμα, μαζί με άλλες δύο εταιρείες.
Προς το παρόν, εναπόκειται στις κυβερνήσεις να αποφασίσουν αν θα συμμετάσχει άλλος εταίρος, υπογράμμισε.
Είπε ότι οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται με πρωτοβουλία των κυβερνήσεων και όχι των εταιρειών.
«Αλλά από την πλευρά μας, ως εταιρείες, έχουμε σαφή θέση για την ένταξη άλλων εταίρων, εάν οι τεχνολογικές και βιομηχανικές συνέργειες θα συμβάλουν στην καλύτερη ανάπτυξη του έργου.
«Ωστόσο, ως εταιρεία, προσπαθούμε να συνεργαστούμε με οποιονδήποτε μπορεί να επιταχύνει την ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους έκτης γενιάς ή άλλων τεχνολογιών. Είμαστε απολύτως ανοιχτοί και ευέλικτοι από αυτή την άποψη», δήλωσε.
ΠΗΓΗ: Geopolitico.gr