Τις αντιδράσεις για την ανοικοδόμηση τζαμιού δίπλα στον Άγιο Ανδρέα σχολίασε ο Χρήστος Ιακώβου.

Όπως ανέφερε ο Κύπριος αναλυτής, είναι μία προσπάθεια επαναπροσδιορισμού του Ισλάμ στις περιοχές που ελέγχει η Τουρκία, μία πολιτική ισχύος με ανέγερση τζαμιών και μιναρέδων. Στόχος η ευθυγράμμιση των Κατεχομένων με την Τουρκία.

Το ρεπορτάζ

Η ανέγερση μουσουλμανικού θρησκευτικού τεμένους δίπλα από τον Απόστολο Ανδρέα, κυριάρχησε στα πρωτοσέλιδα των τουρκοκυπριακών εφημερίδων.

Η εφημερίδα «Αβρούπα» (Ευρώπη), με τίτλο «Τώρα τζαμί και στον Απόστολο Ανδρέα» γράφει ότι με την οικονομική στήριξη και της Τουρκίας άρχισαν οι εργασίες για ανέγερση μουσουλμανικού θρησκευτικού τεμένους κοντά στο κατεχόμενο Μοναστήρι Αποστόλου Ανδρέα, γεγονός που προκάλεσε και την αντίδραση της «αντιπολίτευσης».

Η διαδικτυακή Bugün Kıbrıs (26.07.23, bugunkibris.com) γράφει ότι με μια αμφισβητήσιμη απόφαση μετατράπηκαν σε μικρό τζαμί δύο δωμάτια που κτίστηκαν για τους πλανοδιοπώλες κατά την διάρκεια των εργασιών αναστήλωσης του Μοναστηριού του Αποστόλου Ανδρέα, αλλά έμειναν άδεια επειδή αυτοί αρνήθηκαν να μετακομίσουν εκεί.

Ο λεγόμενος δήμαρχος του κατεχόμενου Ριζοκαρπάσου, Χαμίτ Μπακιρτζί δήλωσε στην ιστοσελίδα ότι το μικρό τζαμί ήταν απαίτηση των «πολιτών».

«Το μέρος εκείνο είναι ένα κτήριο που ανήκει στο ΕΒΚΑΦ, δεν είναι στη δομή της εκκλησίας. Το ΕΒΚΑΦ έδωσε έγκριση. Θα το χρησιμοποιεί η μουσουλμανική κοινότητα που επισκέπτεται την περιοχή. Κοιτάξτε σήμερα το Ισραήλ, εκκλησίες και τζαμιά βρίσκονται το ένα απέναντι από το άλλο, δεν καταλαβαίνω γιατί νιώθει κανείς ντροπή γι’ αυτό. Το μέρος εκείνο δεν είναι τζαμί. Είναι ένα δωμάτιο. Ούτε προσευχή θα γίνεται, ούτε λειτουργία».

Απαντώντας σε ερωτήσεις της εφημερίδας, ο διευθυντής του ΕΒΚΑΦ Ιμπραχίμ Μπεντέρ είπε τα εξής:

«Κάναμε τα δωμάτια. Προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε εκεί τους πωλητές με επιθυμία και της εκκλησίας. Μπήκαν στη μέση οι πολιτικοί και κάπως δεν μπορέσαμε να μεταφέρουμε τους ανθρώπους εκεί. Το δώσαμε όταν το ζήτησε ο δήμος, αλλιώς τι δουλειά έχω εγώ να πάω να ανοίξω μικρό τζαμί στην άκρη της Καρπασίας. Επιπλέον, συναντιέμαι συνεχώς με αξιωματούχους της εκκλησίας και δεν μου έκαναν κάποιο παράπονο».

Απαντώντας σε ερώτηση για το ενδεχόμενο να γίνει το ίδιο στο τέμενος Χαλά Σουλτάν, ο Μπεντέρ ισχυρίστηκε:

«Αυτό που μας ενοχλεί είναι να το κάνουν σε ένα κοντινό μέρος, φυσικά δεν μπορούμε να το δεχτούμε. Σε εμάς, η διοίκηση της εκκλησίας ανήκει στον ιερέα. Έχει κλειδί, την ανοίγει και την κλείνει την ώρα που θέλει, μένει εκεί. Όμως, το Χαλά Σουλτάν υπάγεται στο Τμήμα Αρχαιοτήτων στον νότο. Κάποιος έρχεται και το ανοίγει κάθε πρωί στις 9, όπως ένα κρατικό τμήμα, και το κλείνει στις 5. Η διοίκησή του δεν είναι σε εμάς. Πηγαινοερχόμαστε σαν φιλοξενούμενοι. Δίπλα στο τζαμί υπάρχουν δωμάτια και δεν επιτρέπεται να τα χρησιμοποιούμε. Η πραγματική ελευθερία είναι εδώ σε εμάς».

Ντεριά: «Τι θα λέγατε αν επιχειρούσαν να κτίσουν εκκλησία στο Τέμενος Χαλά Σουλτάν;»

Αντίδραση για το θέμα υπήρξε εκ μέρους της «βουλευτού» του Ρεπουμπλικανικού Τουρκικού Κόμματος (CTP) Ντογούς Ντεριά, η οποία ανέφερε ότι «η νοοτροπία που προσπαθεί να οικοδομήσει τζαμί στο Μοναστήρι Αποστόλου Ανδρέα επιχειρεί να χρησιμοποιήσει τη θρησκεία ως εργαλείο για πολιτική πρόκληση».

Με ανάρτησή της στον λογαριασμό της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Ντέρια ανέφερε τα εξής:

«Η Μονή του Αποστόλου Ανδρέα δεν είναι μόνο ένας ιερός τόπος λατρείας για τους Ελληνοκύπριους και τον χριστιανικό κόσμο, αλλά και μια από τις αξίες της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου. Όπως ακριβώς και το τζαμί Χαλά Σουλτάν στο νότο. Η νοοτροπία που προσπαθεί να οικοδομήσει ένα ‘τζαμί’ σε αυτό το μοναστήρι είναι ξεκάθαρα μια νοοτροπία που προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τη θρησκεία ως εργαλείο για μια πολιτική πρόκληση. Αναρωτιέμαι, τι θα έλεγαν αυτοί που θέλουν να προκαλέσουν εχθρότητα μεταξύ των κοινοτήτων με αυτό τον τρόπο, αν υπήρχε κάποιος που προσπαθούσε να χτίσει εκκλησία στο Τέμενος Χάλα Σουλτάν;

Καταβάλλεται προσπάθεια να εξομαλυνθεί αυτό το αίσχος με μια νέα θρησκευτική κακοποίηση κάθε μέρα. Κάποιοι παραβιάζουν τα δικαιώματα των παιδιών στο όνομα ενός θρησκευτικού μαθήματος και υπογράφει πρωτόκολλο με τον ξεδιάντροπο Αχμέτ Ουνσέλ [Σημείωση μεταφραστή: «Επικεφαλής θρησκευτικών υποθέσεων».