Ώρα αποφάσεων για την Αεροπορία Στρατού, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της «Καθημερινής». Θολό παραμένει το τοπίο σχετικά με την «επόμενη ημέρα» στην Αεροπορία Στρατού, με τον χρόνο να πιέζει και το προσωπικό να βρίσκεται σε αβεβαιότητα

Θολό παραμένει το τοπίο σχετικά με την «επόμενη ημέρα» στην Αεροπορία Στρατού, με τον χρόνο να πιέζει για αποφάσεις και το προσωπικό να βρίσκεται σε αβεβαιότητα.

Η τελετή για την ανάληψη καθηκόντων του νέου διοικητή της 1ης ΤΑΞΑΣ, ταξίαρχου ΑΣ Εμμανουήλ Χατζηδάκη, πραγματοποιήθηκε στο στρατόπεδο του Τυρνάβου όπου φιλοξενείται προσωρινά η διοίκηση της Ταξιαρχίας, φέρνοντας και πάλι στο προσκήνιο το φλέγον ζήτημα της μετεγκατάστασης.

Αρμόδιες στρατιωτικές πηγές αναφέρουν στην «Κ» ότι «όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι», επισημαίνοντας πως η τελική απόφαση βαρύνει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και την κυβέρνηση.

Τα σενάρια

Με το Στεφανοβίκειο να βρίσκεται τους τελευταίους έξι μήνες κάτω από τα νερά της λίμνης Κάρλας, η διοίκηση της 1ης ΤΑΞΑΣ στεγάζεται προσωρινά στο στρατόπεδο του Τυρνάβου, ενώ τα πτητικά μέσα επιχειρούν από την 110 Πτέρυγα Μάχης της Λάρισας. Εκεί βρίσκονται τα ελικόπτερα του 1ου ΤΕΑΣ και τα επιθετικά Apache του 1ου και 2ου ΤΕΕΠ.

Η συμβίωση με την Πολεμική Αεροπορία στη μεγαλύτερη και πιο «πολυσύχναστη» βάση της χώρας δεν είναι εύκολη.

Ενα από τα σενάρια που εξετάζει η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία προβλέπει τη μετεγκατάσταση των μέσων της 1ης ΤΑΞΑΣ σε υπάρχοντα αεροδρόμια της Αεροπορίας Στρατού, στα Μέγαρα και την Αλεξάνδρεια και τη δημιουργία νέας βάσης στις παλιές εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας στη Χρυσούπολη Καβάλας. Το σενάριο αυτό δίνει λύση στο πρόβλημα του χώρου, ωστόσο, προκύπτουν επιχειρησιακά ζητήματα που σχετίζονται με την πρόσβαση των μέσων σε περιοχές της κεντρικής και νησιωτικής χώρας. 

Παράλληλα, νέα δεδομένα φέρνει το σχέδιο των Ολλανδών μηχανικών για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, καθώς, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, αν η πολιτεία αποφασίσει να κατασκευάσει τα έργα διαχείρισης των υδάτων, τότε η παραμονή στο Στεφανοβίκειο είναι μία πιθανότητα. Σε αυτή την περίπτωση όμως, θα πρέπει να εκτιμηθεί ο χρόνος αποστράγγισης και αποκατάστασης, οι ζημιές που θα έχουν προκληθεί στις εγκαταστάσεις αλλά και ο κίνδυνος επανάληψης των πλημμυρικών φαινομένων.

Στο τραπέζι παραμένει και το σενάριο κατασκευής νέου αεροδρομίου αν και μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί χώρος, ούτε στη Θεσσαλία αλλά ούτε σε άλλη περιοχή που εξυπηρετεί τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού. Επίσης, ανασταλτικοί παράγοντες σε αυτή την επιλογή είναι ο χρόνος περάτωσης των έργων αλλά και το κόστος που είναι δεδομένο ότι θα εκτοξευθεί.

Πιέσεις

Είναι γεγονός, πάντως, ότι το τελευταίο διάστημα οι πιέσεις που ασκούνται προς το υπουργείο Εθνικής Αμυνας είτε για την παραμονή είτε για τη μεταφορά σε νέα τοποθεσία της 1ης ΤΑΞΑΣ, είναι έντονες. Η απόφαση για προμήθεια των νέων ελικοπτέρων Blackhawk εντείνει την ανάγκη για άμεση λήψη μέτρων. Το συγκεκριμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων του υπουργείου Εθνικής Αμυνας καθώς κρίνεται επιτακτική η αντικατάσταση των γερασμένων Huey που συμπληρώνουν τα 55 χρόνια υπηρεσίας.

Ανώτατες στρατιωτικές πηγές ξεκαθαρίζουν ότι η εγκατάσταση των νέων ελικοπτέρων δεν μπορεί να γίνει σε «προσωρινό» αεροδρόμιο. Αλλωστε, θα απαιτηθούν παρεμβάσεις για την εγκατάσταση των συστημάτων υποστήριξης των νέων μέσων, το κόστος των οποίων δεν είναι ευκαταφρόνητο. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι η Αθήνα θέλει να ενταχθεί στο πρόγραμμα Multiyear X για να αποκτήσει τα ελικόπτερα με σημαντικά μικρότερο κόστος σε σχέση με την τωρινή τους αξία, οι παραλαβές των πρώτων μέσων τοποθετούνται το 2027.

Αυτό σημαίνει πως οι όποιες αποφάσεις για την Αεροπορία Στρατού πρέπει να ληφθούν άμεσα, ώστε να δημιουργηθούν εγκαίρως οι απαραίτητες υποδομές. Αξίζει, ακόμη, να σημειωθεί πως το χρονικό περιθώριο της LOA παρέρχεται στα τέλη Μαρτίου. Αν και θεωρείται βέβαιο πως θα ακολουθήσει νέο συμβόλαιο του αμερικανικού στρατού με την κατασκευάστρια εταιρεία (Multiyear 11), οι τιμές των μέσων θα αυξηθούν λόγω της διεθνούς ζήτησης αλλά και του κόστους παραγωγής.