Την άποψη, ότι το μέτρο "κινητό στην τσάντα" στα σχολεία δεν θα μακροημερεύσει, εξέφρασε η συγγραφέας και εκπαιδευτικός Βούλα Ηλιάδου σε αρθρογραφία της, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, που ξεκινά στις 11 Σεπτεμβρίου, για την οποία η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει, ότι θα εφαρμόσει έντεκα σοβαρές αλλαγές. Αναφέρει σχετικά:

Λίγο πριν ξεμυτίσει ο Σεπτέμβριος, πρωθυπουργός και υπουργός Παιδείας έκαναν πρόωρα ”ποδαρικό” στην νέα σχολική χρονιά (2024-’25) με επανάληψη της… ”αντιστασιακής” προσέγγισης στο θέμα ”Η ζούγκλα του κινητού”, δια της επικαιροποίησης εγκυκλίου (που δεν τηρήθηκε ποτέ) η οποία απαγορεύει τη χρήση κινητών στο σχολείο…

 Απαγορεύει τη χρήση κινητών στο σχολείο τόσο, όσο.Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο εν λόγω ”πειρασμός” των μαθητών  θα υπάρχει μεν στο σχολείο, αλλά θα είναι αδρανοποιημένος (”κρυπτόμενος”) στην  τσάντα τους.

 Αστειότητες μη εφαρμόσιμες του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη, οι οποίες παραπέμπουν στο προ 18 ετίας ”Ναι, στον περιορισμό, όχι στην απαγόρευση στα σχολεία” της Μαριέττας Γιαννάκου (βλ. υπουργική απόφαση 132328, 07/12/2006), που απέκτησε σύντομα ανεκδοτολογικό χαρακτήρα.

 Χαρακτήρα που διατηρήθηκε με παραλλαγές έκτοτε, αφού – επί υπουργίας Θεόδωρου Παπαθεοδώρου (2012, κυβέρνηση Αντώνη Σαμαρά) είχαν απαγορευτεί ”όλες οι συσκευές που διαθέτουν σύστημα επεξεργασίας, δεδομένων, εικόνας και ήχου”.

   Συσκευές οι οποίες έχουν γνωρίσει ως τώρα… λαμπρές μέρες, δεδομένου ότι – στο πλαίσιο της σχολικής καθημερινότητας –  οι ατίθασοι μαθητές δεν έπαψαν να βιντεοσκοπούν τους καθηγητές ή και συμμαθητές τους και να ”ανεβάζουν” (ως ”λάφυρο”) στο διαδίκτυο το υλικό τους.

  Μια από τα ίδια – ως προς το θέμα αντιμετώπισης των κινητών στο σχολείο – είχαμε και προ οκταετίας (2016, επί πρωθυπουργίας Αλέξη Τσίπρα), όταν – βάσει εγκυκλίου του τότε ΓΓ του ΥΠΕΠΘ (ΥΠΑΙΘ από διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και έκτοτε) κ. Παντή – οι εκπαιδευτικοί μπορούσαν να χρησιμοποιούν τον δικό τους προσωπικό τεχνολογικό εξοπλισμό για τη διδακτική πράξη, ενώ υπήρχε σύσταση ”να αποφεύγεται η ανάρτηση φωτογραφιών και βίντεο στους δικτυακούς τόπους των σχολείων, εκτός κι αν γινόταν με έγκριση των γονέων”.

 Δυο χρόνια αργότερα (2018, επί υπουργίας του Κωνσταντίνου  Γαβρόγλου στο  υπουργείο Παιδείας) ήρθε στα σχολεία μια νέα εγκύκλιος η οποία προσέθεσε τη μη λειτουργία καμερών στο σχολικό περιβάλλον κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου (κάτι που ισχύει ως σήμερα), ενώ απαγόρευε όχι μόνο τη χρήση, αλλά και την κατοχή κινητών.

   Ωστόσο όλα αυτά, στα οποία προστίθενται και τα τελευταία της νυν κυβέρνησης, παρουσιάζονται  ως εκπαιδευτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις με όρους επικοινωνίας, γιατί δεν αλλάζει τίποτα στην ουσία όσον αφορά τη σχολική πραγματικότητα της χρήσης των κινητών στα σχολεία ως όπλων στα χέρια της ατίθασης εφηβείας.

   Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε, ότι τον περασμένο Μάρτιο μόλις του τρέχοντος έτους το υπουργείο Παιδείας (ευεπίφορο σε στομφώδεις εξαγγελίες) είχε ανακοινώσει στους εκπαιδευτικούς την ”κατάρτιση νέου ‘Πρωτοκόλλου ποινών’ με στόχο την τήρηση της απαγόρευσης των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία”, χωρίς όμως ουσιαστικό αποτέλεσμα. 

   Χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, γιατί οι μαθητές της εποχής μας δύσκολα πειθαρχούν σε περιοριστικά μέτρα. Ως εκ τούτου, οι αντιστάσεις που εκπορεύονται απ’ την εφηβεία τους δύσκολα μπορούν να αντιμετωπιστούν… ”πολιτισμένα” απ’ τους εκπαιδευτικούς (ράβδος μπορεί να μην πίπτει, αλλά ο φόβος φυλάει τα έρμα για τους μαθητές στην περίπτωση των σχολικών επιδόσεων, όταν οι δάσκαλοί τους απαντούν στην απειθαρχία τους συνυπολογίζοντας στη βαθμολόγηση τετραμήνου το ήθος και τον βαθμό συμμόρφωσής τους στους κανόνες).

   Κι αυτό είναι, νομίζω, ο καλύτερος τρόπος υπεράσπισης των αρχών του εκπαιδευτικού συστήματος. Αρχών οι οποίες έχουν ξεχαρβαλώσει από χρόνια. Έχουν ξεχαρβαλώσει (μαζί με τις αξίες που γαλούχησαν γενιές επί γενεών Ελλήνων), γιατί οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί αποφεύγουν να συγκρουστούν για χάρη τους με τους μαθητές και τους γονείς τους, απ’ τη στιγμή που δεν ”καλύπτονται” απ’ το αρμόδιο υπουργείο για να πράξουν τα νόμιμα δια της επιβολής.

   Έπειτα το φόβητρο των κηδεμόνων ”θα σε στείλω στον Έβρο” προς τους εκπαιδευτικούς – παλιά απειλή των προϊσταμένων προς τους υφιστάμενους – δεν έπαψε να υφίσταται (έστω και σαν ανεφάρμοστη απειλή)   και οι εκπαιδευτικοί δεν θέλουν να μπλέξουν…

   Δεν θέλουν να μπλέξουν με τους γονείς των μαθητών τους, γιατί – αν ανακατευτούν αυτοί – είναι πολύ πιθανόν να φτάσουμε σε καταστάσεις του 2022, όταν – στη διάρκεια της πανδημίας του  Covid–19 – είχαν δημιουργηθεί γκρουπ… γονέων στο Viber, που ”εισέβαλαν” στη διαδικτυακή τάξη παρεμβαίνοντας στο μάθημα για να κάνουν παρατηρήσεις σε δασκάλους και καθηγητές των παιδιών τους (ακόμα και γιατί δεν τα σήκωναν στο μάθημα με την ίδια συχνότητα όπως άλλα), παρά τους υπάρχοντες κανόνες τηλεκπαίδευσης.

  Όσο γι’ εκείνους που παροτρύνουν (όντας έξω από τον ”χορό”) τη λήψη αυστηρών πειθαρχικών μέτρων κατά των παραβατών (όπως έγινε και με την απαγόρευση του καπνίσματος σε κλειστούς χώρους, που έπιασε τόπο), θυμίζω ότι οι θεριακλήδες μαθητές τότε ήταν μετρημένοι στα δάχτυλα και ενήλικες διετείς οι περισσότεροι.

 Ως εκ τούτου, είχαν επίγνωση των επιπτώσεων της παραβατικής συμπεριφοράς τους (πέραν του ότι ”συλλαμβάνονταν” εύκολα, γιατί επέλεγαν ως τόπο ”παρανομίας” τις τουαλέτες του σχολείου), σε αντίθεση με τους ”έχοντες άγνοια κινδύνου” τωρινούς εφήβους μας, οι οποίοι εκλαμβάνουν ως παίγνιο κάθε αντίσταση στο σχολείο  ενταγμένοι (με την έννοια των ”κρυπτόμενων”) σε ομάδες αλληλοκάλυψης – εν ώρα μαθήματος – σε περίπτωση επ’ αυτοφώρω εντόπισής τους.

   Με δεδομένα αυτά  και την εξάρτηση των εφήβων στο διαδίκτυο, το πιο πιθανό είναι να αποτύχει η εφαρμογή και του εν λόγω μέτρου θέτοντας εν αμφιβόλου την εφαρμογή των κυβερνητικών εξαγγελιών (ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς), τις οποίες – αυτήν τη φορά – σηκώνει ο ίδιος ο πρωθυπουργός και όχι μόνο ο υπουργός Παιδείας.

   Ας μην ξεχνάμε, επίσης, ότι εκπαιδευτικοί είναι απρόθυμοι να εφαρμόσουν – με εργαλεία του παρελθόντος – άλλο ένα αμφίβολης αποτελεσματικότητας μέτρο (αυτό της λήψης πειθαρχικών μέτρων κατά των παραβατών μαθητών στο θέμα της χρήσης των κινητών μέσα στους σχολικούς χώρους), τη στιγμή που έχουν να αντιμετωπίσουν σοβαρότερα όπως το bullying (εκφοβισμό) μαθητών στους συμμαθητές τους ή και ποινικά αδικήματα μαθητών ακόμα μέσα και έξω από το σχολείο..

 Δείχνουν αδύναμοι και απρόθυμοι να εφαρμόσουν νέα πειθαρχικά μέτρα σε βάρος των μαθητών υπό το άχθος της καθιερωμένης (αλλά μη εφαρμοσθείσας στην πράξη προσέτι) αξιολόγησής τους, των επικείμενων σεμιναρίων, των εργασιών και των εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας,  οι οποίες ωστόσο δεν φαίνεται να συγκινούν τους εφήβους μας και γι’ αυτό διαιωνίζεται η μπαχαλοποίηση στην Μέση (κυρίως)  Εκπαίδευση, με κερασάκι στην τούρτα το θέμα των κινητών στο σχολείο.

 Θέμα που, σύμφωνα με την ελληνική και ευρωπαϊκή εκπαιδευτική εμπειρία, δημιούργησε και δημιουργεί σωρεία προβλημάτων στη σχολική τάξη (που κορυφώνονται σε περιόδους διαγωνισμάτων), τα οποία βαυκαλίζονται εις μάτην οι εκάστοτε φορείς της  Εκπαίδευσης ότι θα λύσουν.

   Γι’ αυτό, πριν φτάσουν οι εκπαιδευτικοί στην βαθμολογική τιμωρία και τα πειθαρχικά μέτρα,  μια άμεση λύση θα ήταν η παράδοση των κινητών των μαθητών με την άφιξή τους στο σχολείο – κινητών με ονομαστικά αυτοκόλλητα σε συρτάρι της υπάρχουσας βιβλιοθήκης στο Γραφείο του Διευθυντή του κάθε σχολείου – τα οποία θα παραλαμβάνουν με τη λήξη των μαθημάτων τους, δεδομένου ότι το ”κινητό στην τσάντα” δεν έχει προοπτική ”μακροημέρευσης”…

Οι 11 αλλαγές που θα εφαρμοστούν από φέτος στα σχολεία

Οι 11 αλλαγές που θα εφαρμοστούν στα σχολεία από φέτος παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια σύσκεψης υπό τον πρωθυπουργό με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Οπως αναφέρεται σε κυβερνητική ενημέρωση: 

«1. ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΝΕΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Δέκα χιλιάδες διορισμοί εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, θα ενισχύσουν αποφασιστικά το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας των σχολείων. Οι διορισμοί μόνιμου διδακτικού προσωπικού τη φετινή χρονιά είναι σχεδόν ισάριθμοι με όσους έγιναν αθροιστικά το 2022 (8.254) και το 2023 (3.693). Αυτό, αλλάζει την αναλογία μεταξύ μόνιμων εκπαιδευτικών και αναπληρωτών, δείχνει τη στρατηγική βούληση της κυβέρνησης να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό και επιτρέπει στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τη ραχοκοκαλιά της σχολικής κοινότητας, να ασκήσουν το λειτούργημά τους σε ένα περιβάλλον ασφάλειας. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να συνεχιστούν οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με την ίδια ένταση και τα επόμενα χρόνια.

Μεγάλη έμφαση δίνεται και στους διορισμούς που αφορούν στην ειδική αγωγή και στην παράλληλη στήριξη. Το διδακτικό έτος 2024-2025 τετραπλασιάζονται (σε σχέση με το 2023) στην ειδική αγωγή οι διορισμοί στις ειδικότητες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ οκταπλάσιες είναι οι θέσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού σε όλες τις ειδικότητες, δεδομένου ότι την προηγούμενη χρονιά οι διορισμοί αφορούσαν αποκλειστικά ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Επιπλέον, με την υπό υλοποίηση στρατηγική του υπουργείου Παιδείας, με την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς θα έχουν καλυφθεί σχεδόν στο σύνολό τους οι ανάγκες παράλληλης στήριξης για τις μαθήτριες και τους μαθητές των τάξεων νηπιαγωγείου, Α’ και Β’ δημοτικού.

2. ΨΗΦΙΑΚΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ

Η μεγάλη καινοτομία της φετινής σχολικής χρονιάς θα κάνει πρεμιέρα, πιλοτικά, στις 16 Σεπτεμβρίου και θα αφορά χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα. Κάθε υποψήφιος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί ζωντανά απογευματινές παραδόσεις για το σύνολο της ύλης στα εξεταζόμενα μαθήματα, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων, όπως γραμμικό και αρχιτεκτονικό σχέδιο, γερμανικά και γαλλικά.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν τη δυνατότητα διαδραστικής συμμετοχής και εξατομικευμένης υποστήριξης από τους 98 εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει την ενισχυτική διδασκαλία στα 45 μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά τον Ιούνιο στα γενικά και στα επαγγελματικά λύκεια. Επίσης, η διδασκαλία θα αφορά και 10 μαθήματα Ειδικής Αγωγής για τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια.

Ακόμη, το Ψηφιακό Φροντιστήριο δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να παρακολουθούν το σύνολο της διδακτέας ύλης σε ηλεκτρονική μορφή. Ήδη, είναι διαθέσιμο το υλικό από τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Μαθηματικών για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου ενώ μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουν αναρτηθεί 2.500 εύληπτα και ψηφιοποιημένα βίντεο για 49 συνολικά μαθήματα από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου.

3. ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΤΑΞΕΙΣ

Η Γαύδος (2024) και οι Αρκιοί (2025) γίνονται οι δυο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών, βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές, παραμένοντας στον τόπο διαμονής τους, αποκτούν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Την ίδια ώρα, μέσω του ψηφιακού φροντιστηρίου, μπορούν να υποστηριχθούν και με ενισχυτική διδασκαλία.

4. ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΑΘΗΣΗΣ

Από τους 36.264 διαδραστικούς πίνακες που θα εγκατασταθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 σε όλες τις τάξεις από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου, οι 28.504 βρίσκονται ήδη στις σχολικές αίθουσες. Το ποσοστό ολοκλήρωσης του προγράμματος είναι 78.6%. Οι εκπαιδευτικοί αποκτούν νέα, διαδραστικά, συστήματα μάθησης . Οι μαθητές διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από ντοκιμαντέρ, βίντεο και προσομοιώσεις ενώ στη διάθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας θα είναι πλέον και το αρχειακό υλικό άλλων φορέων, ανάμεσά τους η ΕΡΤ, κορυφαία ιδρύματα και μουσεία.

Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια εξοπλίζονται με 177.112 νέα ρομποτικά συστήματα (Κιτ Ρομποτικής). Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί 100.281, με ποσοστό ολοκλήρωσης 56,62%.

5. ΕΦΑΡΜΟΓΗ E-PARENTS

Το νέο ψηφιακό εργαλείο για γονείς και κηδεμόνες, τους ενημερώνει ήδη για τις βαθμολογίες των μαθητών και των μαθητριών όπως και για ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις της σχολικής μονάδας. Μέσα στη χρονιά, η εφαρμογή θα διευρύνει τις δυνατότητές της με ενημέρωση για τις απουσίες των μαθητών, για την πρόοδο της διδαχθείσας ύλης αλλά και για τον προγραμματισμό των συναντήσεων μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.

6. ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ STOP-BULLYING.GOV.GR

H πλατφόρμα ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό που έκανε πρεμιέρα στα τέλη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς έχει αποδείξει ήδη τη χρησιμότητα της. Μέχρι σήμερα έχουν δημιουργήσει προφίλ χρήστη 1.243 γονείς/κηδεμόνες και 185 μαθητές, ενώ έχουν ήδη υποβληθεί 285 και 43 αναφορές, αντίστοιχα. Τα ίδια τα σχολεία διαχειρίστηκαν την πλειονότητα των περιστατικών ενώ η τετραμελής ομάδα δράσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης παρενέβη σε 17 περιπτώσεις.

Οι εκπαιδευτικοί από την αρχή της φετινής χρονιάς έχουν πλέον όλα τα εργαλεία στα χέρια τους για την αντιμετώπιση του φαινομένου ενώ οι επιμορφώσεις δασκάλων, καθηγητών και των στελεχών εκπαίδευσης βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

7. ΝΕΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Η Ελλάδα προστίθεται στη λίστα των ευρωπαϊκών χωρών που προχωρούν στην απαγόρευση της χρήσης κινητού τηλεφώνου στα σχολεία. Το μέτρο έχουν εφαρμόσει καθολικά η Πορτογαλία και η Ισπανία, με παραλλαγές εφαρμόζεται στη Γαλλία και τη Φινλανδία ενώ κοντά στη νομοθέτησή του βρίσκονται η Κύπρος και η Σουηδία.

Στη χώρα μας, με την εξαίρεση για λόγους υγείας, θα απαγορευτεί η εμφανής κατοχή και χρήση του κινητού καθ΄ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας ενώ η μη συμμόρφωση των μαθητών και μαθητριών θα επιφέρει την επιβολή του μέτρου της μονοήμερης αποβολής. Σε περίπτωση που ένας μαθητής ή μία μαθήτρια βιντεοσκοπεί /φωτογραφίζει/ μαγνητοφωνεί καθηγητές ή συμμαθητές του, χωρίς συναίνεση ή συγκατάθεση, η ποινή του θα είναι τριήμερη αποβολή ενώ με συγκατάθεση / συναίνεση θα αποβάλλεται για 1 έως 3 ημέρες. Αν η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.

– Ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων προβλέπει αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων. Ενδεικτικά, ο διευθυντής του σχολείου μπορεί να αποφασίσει έως και τριήμερη αποβολή, από μία ημέρα που ίσχυε έως σήμερα. Επίσης, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει έως πενθήμερη αποβολή από τρεις ημέρες που είχε έως τώρα τη δυνατότητα, ενώ στην ευχέρειά του είναι και η αλλαγή τμήματος ή σχολικού περιβάλλοντος καθώς και ο αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές και μετακινήσεις.

– Ταυτόχρονα, αλλάζει και το πλαίσιο των απουσιών. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς, δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία.

– Σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του. Αφού πρώτα καθοριστεί το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης οι γονείς / κηδεμόνες οφείλουν να καλύψουν το κόστος. Αν δεν συναινέσουν, η δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.

8. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που εναρμονίζει το πρόγραμμα σπουδών της με τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ. Σκοπός είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη. Μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, της προστασίας του περιβάλλοντος, της κοινωνικής ευθύνης και της βοήθειας στους συμπολίτες μας ενώ δίνεται έμφαση σε σχολικές ημέρες αφιερωμένες στη ζωοφιλία, τον αθλητισμό, την ψυχική υγεία και άλλα.

9 . ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ

Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ λυκείου θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους. Οι μαθητές θα μπαίνουν με ένα προσωπικό κωδικό σε ηλεκτρονική εφαρμογή, όπου θα επιλέγουν εταιρία επαγγελματικού προσανατολισμού από μητρώο πιστοποιημένων εταιριών από τον ΕΟΠΠΕΠ. Η υπηρεσία περιλαμβάνει τη συμπλήρωση τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού σε ψηφιακή μορφή και ατομική συνεδρία με εξειδικευμένο σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού.

10 . ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Αναμορφώνεται το μάθημα της πληροφορικής στο γυμνάσιο, με επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και με τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού που βασίζεται σε τέσσερις άξονες: Βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές/ κοινωνικές πτυχές. Τα νέα βιβλία πληροφορικής και για τις τρεις τάξεις του γυμνασίου θα είναι διαθέσιμα από φέτος σε ψηφιακή μορφή και σε έγχαρτη από το 2025-2026.

11. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Το νέο, ανοιχτό, σχολείο περιλαμβάνει σειρά αλλαγών που στοχεύουν στη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας.

Από τη φετινή διδακτική χρονιά εισάγεται η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία βιβλία (ανάλογα την τάξη), πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και συγκεκριμένες δραστηριότητες. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη. Οι εκπαιδευτικοί θα μυηθούν, μέσω ειδικής επιμόρφωσης, για τον τρόπο λειτουργίας της τάξης ενώ οι μαθητές θα λάβουν τα βιβλία τους μέσω της αποστολής σχολικών βιβλίων.

Στην ίδια κατεύθυνση, θα λειτουργήσει και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή από τον Απρίλιο του 2025 ενώ σε έντυπη από τον Σεπτέμβριο του 2026. Μέσω αυτού, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους πολλαπλές πηγές μάθησης. Για το πολλαπλό βιβλίο εργάζονται 60 συγγραφικές ομάδες για 187 διδακτικά πακέτα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τις 636 προτάσεις αξιολόγησαν 2.593 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέλη ΔΕΠ και άλλοι επιστήμονες, οι οποίοι ενέκριναν 590 από αυτές».