Ο νόμος εκχωρεί το δικαίωμα έκδοσης άδειας λειτουργίας στις περιφέρειες και πλέον, στις αποκεντρωμένες διοικήσεις, οι οποίες πρέπει να συστήνουν επιτροπές, να διενεργούν ελέγχους και να εκδίδουν άδειες.

Το σύστημα υπολειτουργεί και προκειμένου να γίνονται οι ποδοσφαιρικοί αγώνες, οι διοργανώτριες αρχές αναλαμβάνουν την ευθύνη να εκδίδουν άδειες διεξαγωγής αγώνων.

Με τον «νόμο Γερουλάνου» το 2012 το θέμα της «άδειας λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων και άδειας τέλεσης αγώνων» επαναδιατυπώθηκε στη νομοθεσία. Συμπεριλήφθηκαν δε ως ασφαλιστικές δικλίδες και ποινές τόσο πειθαρχικές όσο και ποινικές για τους επιλήσμονες:

Α) Προβλέπεται, χωρίς άλλες λεπτομέρειες, ο πειθαρχικός έλεγχος του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης σε περίπτωση που δεν συστήσει επιτροπή ελέγχου.

Β) Προβλέπεται ρητά ποινή φυλάκισης τριών μηνών και χρηματική ποινή τουλάχιστον 50.000 ευρώ για τον ιδιοκτήτη ή τον χρήστη αθλητικής εγκατάστασης που στερείται άδειας λειτουργίας και παραχωρεί ή επιτρέπει τη διενέργεια σ’ αυτή αθλητικής εκδήλωσης.

Οι ποινές αυτές επιβάλλονται και στον πρόεδρο του αθλητικού σωματείου ΑΑΕ ή ΤΑΑ που συμμετέχει στην αθλητική εκδήλωση.

Πάντως ας μην ανησυχεί κανείς. Στις μεταβατικές διατάξεις προβλέπεται ότι το άρθρο που αφορά την άδεια καταλληλότητας θα έχει ισχύ από το προσεχές καλοκαίρι.

Δηλαδή 18 μήνες μετά την ψήφιση του νόμου. Αυτή τη στιγμή είναι ανενεργό! Ωστόσο, αυτό που συνέβη με το γήπεδο του ΟΦΗ το οποίο χρησιμοποιείται χωρίς να τηρείται ο νόμος αποκάλυψε ότι οι «άδειες καταλληλότητας» εξακολουθούν να αποτελούν μια πληγή που ανά τακτά διαστήματα και με διάφορες αφορμές ανοίγει, σκεπάζεται πρόχειρα αλλά ποτέ δεν κλείνει.

"Αστυνομικοί κάνουν μηνυτήριες αναφορές και εισαγγελείς στέλνουν τις υποθέσεις στο αρχείο"

Ανθρωπος του ποδοσφαίρου με γνώσεις και εμπειρία πάνω στο συγκεκριμένο θέμα μας περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα:

«Η συντριπτική πλειοψηφία των γηπέδων δεν έχουν οικοδομική άδεια. Οι έλεγχοι στη στατικότητα των κερκίδων, στα στέγαστρα και στους πυλώνες γίνονται μακροσκοπικά. Από τις επιτροπές που πρέπει να ελέγχουν τις αθλητικές εγκαταστάσεις και να δίνουν άδεια καταλληλότητας το 50% δεν κάνει ελέγχους, γιατί δεν συγκροτούνται. Από το άλλο 50%, το 30% εκδίδει αρνητικό πόρισμα και το 20% δίνει άδεια υπό προϋποθέσεις. Είναι η λεγόμενη «προσωρινή άδεια» για την οποία κάποιες φορές ασκούνται πιέσεις από τις διοικήσεις των ομάδων ώστε να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν το γήπεδό τους».

Ασφαλώς το ερώτημα που τίθεται είναι αν χρησιμοποιούνται γήπεδα χωρίς «άδεια καταλληλότητας».

Η απάντηση είναι αφοπλιστική: «Δεν είναι η μοναδική περίπτωση που ο νόμος δεν εφαρμόζεται στην Ελλάδα.

Η ΕΠΟ βάσει του νόμου 3479/2006 που της δίνει το “αυτοδιοίκητο” και οι διοργανώτριες αρχές κατά περίπτωση αναλαμβάνουν την ευθύνη και εκδίδουν άδειες διεξαγωγής αγώνα τις οποίες πηγαίνουν στην αστυνομία για να σφραγιστούν τα εισιτήρια.

Βέβαια κάποιες φορές -όπως συνέβη πέρυσι- λόγω μη ύπαρξης άδειας καταλληλότητας των γηπέδων σε αγώνες της Φούτμπολ Λιγκ και της Φούτμπολ Λιγκ 2 τόσο στην Αττική όσο και στην περιφέρεια αστυνομικοί υπέβαλαν μηνυτήριες αναφορές με αποτέλεσμα οι υποθέσεις να οδηγηθούν στους εισαγγελείς.

Οταν όμως οι εισαγγελείς διαπίστωσαν το αδιέξοδο που υπάρχει και πόσο εύκολο είναι να σταματήσουν όλα τα πρωταθλήματα αφού το 95% των γηπέδων στερείται οικοδομικής άδειας, έβαλαν τις υποθέσεις στο αρχείο»!

Με ληγμένη άδεια από τον Οκτώβριο το γήπεδο του ΟΦΗ

Αυτό που συνέβη με το γήπεδο του ΟΦΗ με τον ξεριζωμένο πυλώνα και τη χρήση με τη ληγμένη άδεια καταλληλότητας, σε συνδυασμό με όσα προβλέπονται στον νόμο, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η συνευθύνη οδηγεί στην ανευθυνότητα. Ειδικότερα, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηρακλείου εξέδωσε «προσωρινή άδεια καταλληλότητας» η οποία έληξε τον περασμένο Οκτώβριο. Εκτοτε, ουδείς ενδιαφέρθηκε να την ανανεώσει. Ούτε η ίδια ως εποπτεύουσα αρχή ούτε η ΠΑΕ ΟΦΗ ως χρήστρια της αθλητικής εγκατάστασης ούτε η Σούπερ Λίγκα ως άμεσα εμπλεκόμενη βάσει του σχετικού νόμου (αρ. 22 παρ. 9). Αποτέλεσμα; Το γήπεδο να χρησιμοποιείται με ληγμένη άδεια καταλληλότητας.

Στο άρθρο 22 του νόμου 4049/12 που ψηφίστηκε πριν από ένα χρόνο προβλέπεται ότι «για τη λειτουργία οποιουδήποτε αγωνιστικού χώρου και εν γένει των αθλητικών εγκαταστάσεων απαιτείται άδεια για τη συνδρομή των αναγκαίων προϋποθέσεων ασφάλειας για αθλούμενους και θεατές. Η άδεια χορηγείται στη διοίκηση της αθλητικής εγκατάστασης ή στον φορέα στον οποίο αυτή ανήκει. Ουδεμία αθλητική συνάντηση ή αγώνισμα διεξάγεται σε αθλητική εγκατάσταση που στερείται άδεια λειτουργίας. Η άδεια αυτή περιλαμβάνει:

α) Την καταλληλότητα των αγωνιστικών χώρων, των χώρων άθλησης και των λοιπών χώρων (αποδυτήρια, ιατρεία κ.λπ.).

β) Την καταλληλότητα των λοιπών χώρων της αθλητικής εγκατάστασης, ιδίως αυτών που προορίζονται για την πρόσβαση ή παραμονή και αποχώρηση των θεατών. Η άδεια ισχύει για δύο έτη από τη χορήγησή της».

Στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι με απόφαση του γενικού γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης συγκροτείται υποχρεωτικά το δεύτερο 15ήμερο του μηνός Μαΐου κάθε έτους, η επιτροπή που διενεργεί τους ελέγχους καταλληλότητας.

Στο άρθρο 6 προβλέπεται ότι «σε περίπτωση που η επιτροπή διαπιστώσει τεχνικές ατέλειες ή άλλες ελλείψεις στην αθλητική εγκατάσταση δίνει εύλογη προθεσμία στη διοίκησή της για την αποκατάστασή τους, ορίζοντας ταυτόχρονα νέα ημερομηνία επανελέγχου. Στην περίπτωση αυτή, η επιτροπή δύναται να χορηγεί μέχρι την ημερομηνία επανελέγχου άδεια λειτουργίας».

Στην παράγραφο 7 αναφέρεται ότι «οι κερκίδες των αθλητικών εγκαταστάσεων που προορίζονται για τους θεατές σε περίπτωση ακαταλληλότητάς τους σφραγίζονται μέχρι την αποκατάσταση των ατελειών ή ελλείψεων που διαπιστώνονται με νέο έλεγχο».

Τέλος, ιδιαίτερα σημαντική είναι η παράγραφος 9 που προβλέπει ρητά ότι «ουδεμία αθλητική συνάντηση διεξάγεται χωρίς ο χρήστης της αθλητικής εγκατάστασης να έχει άδεια διεξαγωγής της συνάντησης. Η ως άνω άδεια χορηγείται εφόσον η αθλητική εγκατάσταση διαθέτει λειτουργία και η συνάντηση διεξάγεται με την έγκριση της αναγνωρισμένης αθλητικής ομοσπονδίας ή διοργανώτριας αρχής».

Πηγή - αναδημοσίευση: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ