Στην επαρχία Rakhine της δυτικής Μιανμάρ, η Κίνα πιέζει σθεναρά να επισπεύσει τις εργασίες για ένα στρατηγικό έργο λιμανιού βαθέων υδάτων. Το λιμάνι είναι μέρος της στάσιμης Ειδικής Οικονομικής Ζώνης Kyauk Phyu (SEZ).

Η στρατιωτική χούντα της Μιανμάρ, η οποία διεξάγει εμφύλιο πόλεμο με φιλοδημοκρατικές και εθνοτικές ένοπλες οργανώσεις από το πραξικόπημα του 2021, υπέγραψε πρόσφατα μια προσθήκη στη συμφωνία παραχώρησης για την Ειδική Οικονομική Ζώνη (SEZ) και το λιμάνι βαθέων υδάτων με κινεζική κρατική εταιρεία CITIC.

Η Μιανμάρ έχει δημιουργήσει μια ειδική οικονομική ζώνη (SEZ) σε τρεις ζώνες που είναι η Kyauk Phyu SEZ, η Thilawa SEZ και η Dawei SEZ. Η Ειδική Οικονομική Ζώνη Kyauk Phyu ανακοινώθηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2013 μεταξύ των κυβερνήσεων της Κίνας και της Μιανμάρ στο νησί Ramree της Πολιτείας Rakhine. Τον Δεκέμβριο του 2015, η κινεζική επιχείρηση CITIC Group ανακοινώθηκε ως η νικήτρια του έργου.

Το 2017, η Πολιτεία Ραχίν της Μιανμάρ έγινε μάρτυρας στρατιωτικών επιχειρήσεων εκκαθάρισης εναντίον του κυρίως μουσουλμανικού πληθυσμού Ροχίνγκια μετά από επιθέσεις του Στρατού Σωτηρίας των Ροχίνγκια του Αρακάν (ARSA).

Τα αμφιλεγόμενα κινεζικά έργα στο Rakhine περιλαμβάνουν την Ειδική Οικονομική Ζώνη Kyauk Phyu και τους αγωγούς αερίου και πετρελαίου που περνούν από το Rakhine στην επαρχία Yunnan της Κίνας. Και τα δύο αυτά έργα αποτελούν βασικά στοιχεία του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Μιανμάρ (CMEC), μιας κινεζικής Πρωτοβουλίας Belt and Road, εστιασμένη στις υποδομές.

Ο δήμος Kyauk Phyu είναι η πηγή ενός διπλού αγωγού πετρελαίου και φυσικού αερίου που διασχίζει τέσσερις πολιτείες και περιοχές στη δυτική επαρχία Yunnan της Κίνας. Ένας τερματικός σταθμός εκφόρτωσης αργού πετρελαίου βρίσκεται στο νησί Madei, δίπλα στο Kyauk Phyu. Εκτός από τη λιμενική εγκατάσταση βαθέων υδάτων, η Ειδική Οικονομική Ζώνη Kyauk Phyu θα περιλαμβάνει μια βιομηχανική ζώνη και ένα πολυτελές οικιστικό έργο σε συνολική έκταση 4.300 στρεμμάτων.

Αν και οι λεπτομέρειες της πρόσφατης προσθήκης είναι σπάνιες, φέρεται ότι η στρατιωτική χούντα πρόσφερε παραχωρήσεις στην κινεζική κρατική εταιρεία CITIC. Το λιμάνι βαθέων υδάτων Kyauk Phyu και η Ειδική Οικονομική Ζώνη Kyauk Phyu, αξίας 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα αναπτυχθούν μέσω μιας κοινοπραξίας μεταξύ της CITIC Myanmar Port Investment Ltd, η οποία κατέχει το 70% των μετοχών, και της Επιτροπής Διαχείρισης Kyauk Phyu SEZ, που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση της Μιανμάρ.

Λεπτομέρειες σχετικά με την προσθήκη δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.

Ο Οικονομικός Διάδρομος Κίνας-Μυανμάρ (CMEC), συγκρίσιμος με παρόμοια κινεζικά έργα στο Πακιστάν και το Νεπάλ, το CPEC και το CNEC, σκιαγραφεί τη μαζική ανάπτυξη υποδομών που περιλαμβάνει την κατασκευή λιμένων, δρόμων και σιδηροδρομικών γραμμών στις περιφερειακές χώρες της Ινδίας.

Το CMEC παραμερίζει τον προηγούμενο «Οικονομικό Διάδρομο Μπανγκλαντές, Κίνα, Ινδία και Μιανμάρ» (BCIMEC), γνωστό και ως Φόρουμ Κουνμίνγκ, το οποίο ξεκίνησε το 1999, με τη συνδεσιμότητα των μεταφορών ως το κύριο θεματολόγιο αυτής της υποπεριφερειακής πρωτοβουλίας.

Αλλά μετά την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Xi Jinping τον Ιανουάριο του 2020 στη Μιανμάρ και την υπογραφή 33 συμφωνιών, η CMEC έγινε μια εντελώς νέα διάσταση επενδύσεων στη Μιανμάρ, παρακάμπτοντας το BCIMEC.

ΚΙΝΑ-ΚΑΡΑΒΙ

Η Κίνα έχει επενδύσει πολλά στην ανάπτυξη εμπορικών εγκαταστάσεων, ειδικά σε χώρες που πέφτουν στον Ινδικό Ωκεανό. Η Κίνα συνδέεται με τη Μιανμάρ μέσω του Yunnan με το AH-14: Kunming City στο Mandalay μέσω Ruili-Muse-Lashio. Η σύνδεση υδάτινων μεταφορών είναι εφικτή μεταξύ τμημάτων του Γιουνάν και της Μιανμάρ χρησιμοποιώντας το λιμάνι του ποταμού στο Bhamo στον ποταμό Irrawaddy που οδηγεί στον Ινδικό Ωκεανό.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η φυσική ασφάλεια αυτών των έργων υποδομής στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο Μιανμάρ, η Κίνα έχει εισαχθεί ως διαπραγματεύτρια μεταξύ της στρατιωτικής χούντας και των εθνοτικών ομάδων. Πιστεύεται ότι το κινεζικό Πολεμικό Ναυτικό έχει πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του θαλάσσιου λιμένα της Μιανμάρ και έχει σταθμούς ραντάρ εκεί ως μέρος μιας προηγούμενης κοινής συμφωνίας πληροφοριών.

Η φάση κατασκευής και η καθημερινή λειτουργία των κινεζικών φυσικών υποδομών συνεπάγονται αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις, οι οποίες βαρύνουν δυσανάλογα τις τοπικές κοινωνίες.

Η διαδικασία απόκτησης γης για την SEZ στερείται διαφάνειας και οι τοπικές κοινότητες δεν έχουν ιδέα ακόμη πώς εντάσσονται στο πλαίσιο CMEC. Ο νόμος για τις Ειδικές Οικονομικές Ζώνες (SEZ) της Μιανμάρ του 2014 δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις του διεθνούς δικαίου για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Προηγούμενες εγκαταστάσεις υποδομής που κατασκευάστηκαν για την SEZ Kyauk Phyu είχαν ως αποτέλεσμα την επιδείνωση του βιοτικού επιπέδου για τα άτομα που εκτοπίστηκαν από τη γεωργική γη.

Θεωρούμενα μαζί με το λιμάνι Gwadar στο Πακιστάν, τη Ζώνη Βιομηχανικής Ανάπτυξης κοντά στο Chittagong και το λιμάνι βαθιάς θάλασσας Payra στο Μπαγκλαντές και το λιμάνι Kyauk Phyu και την SEZ, τα κινεζικά έργα συνδεσιμότητας στην περιοχή της Ινδίας έχουν τη δυνατότητα να αναδυθούν ως επέκταση της γεωπολιτικής στρατηγικής να περιορίσει την επιρροή του Νέου Δελχί στη Νότια Ασία.

ΠΗΓΗ: Infognomonpolitics.gr