Και τα δύο αυτά στοιχεία είναι εκείνα που έχουν τη μεγαλύτερη σημασία για την κοινή γνώμη της χώρας, η οποία θα οργανώσει τους Αγώνες. Το πρώτο στοιχείο αφορά το κόστος των Αγώνων, οι αρχικές εκτιμήσεις για το οποίο είναι πάντα υποπολλαπλάσιες από το ύψος του τελικού κόστους, το οποίο τις πιο πολλές φορές παραμένει άγνωστο. Η πρώτη εκτίμηση για το κόστος των Ολυμπιακών της Αθήνας ήταν το '97 τα 700 εκατομμύρια ευρώ για να ανέβει έπειτα από τρία χρόνια στο 1 δισ. Μάλιστα, τότε έβγαινε ο Λιάνης που μίλαγε στον αέρα -ανέξοδες παραδοσιακές ΠΑΣΟΚικές μπαλαφάρες- για ένα δισ. κέρδη για τον τουρισμό, τον επόμενο χρόνο των Ολυμπιακών.
Θα μου πείτε, εδώ μιλούσε για έτοιμο σχέδιο αξιοποίησης των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων... Το κόστος των Αγώνων ακόμη δεν το έχουμε μάθει, αλλά το ξεπληρώνουμε όλοι όσοι δεν πήραμε μέρος στο φαγοπότι. Οι πιο μέτριοι υπολογισμοί μιλούν για ένα κόστος που άγγιξε τα 12 δισ. Στην υγειά του Καλατράβα. Οι υπολογισμοί για το κόστος των Ολυμπιακών του Λονδίνου έκαναν λόγω για 3,6 δισ. στερλίνες. Υπολογίζεται πως έχει ξεπεράσει τα 25 δισ. Σε ό,τι αφορά το κόστος των Ολυμπιακών του Λονδίνου είχε διαφημιστεί ότι η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο κόστος θα έφθανε το 40%, αλλά οι εκτιμήσεις υποστηρίζουν πως δεν έφθασε ούτε το 5%.
Σε ό,τι αφορά τα κέρδη για τις επιχειρήσεις, πέρα από τα προφανή για τις κατασκευαστικές εταιρείες που ανέλαβαν να αναμορφώσουν την υποβαθμισμένη περιοχή του ανατολικού Λονδίνου, η οποία αποτελεί το κέντρο διεξαγωγής των Αγώνων, δημοσιοποιήθηκε προχθές μια έρευνα της Deloitte & Touch. Η έκθεση στην εισαγωγή της παραθέτει τις εκτιμήσεις που έκαναν τον περασμένο Ιανουάριο οι 100 μεγάλες λονδρέζικες επιχειρήσεις, οι οποίες πήραν μέρος στην έρευνα, για τα αναμενόμενα κέρδη από τους Ολυμπιακούς. Τότε, το 80% των επιχειρήσεων εκτιμούσε ότι θα έχει αύξηση στη ζήτηση ενώ τώρα το ποσοστό έπεσε στο 42% με το 27% των επιχειρήσεων που πήραν μέρος στην έρευνα να δηλώνουν ότι παρουσίασαν πτώση της ζήτησης. Οι επιχειρήσεις που εκτιμούσαν τον Ιανουάριο ότι θα υπήρχε πτώση της ζήτησης στη διάρκεια των Ολυμπιακών, δεν ξεπερνούσαν το 4%. Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τα ταξιδιωτικά γραφεία παρουσίασαν σε ποσοστό 68% αύξηση της ζήτησης, ενώ 57% αύξηση σημειώθηκε στις επιχειρήσεις λιανικής.
Οι αντίστοιχες προβλέψεις τον Ιανουάριο ήταν 80% και 84%. Η έρευνα κάνει και μία επισήμανση με ιδιαίτερη σημασία. Καθώς το κέντρο της πόλης πήγε προς τα ανατολικά, οι μικρές επιχειρήσεις που είχαν τη δυνατότητα να μετακινήσουν προσωπικό και μονάδες προς τα εκεί ωφελήθηκαν πολύ περισσότερο από τις μεγάλες αλυσίδες του κέντρου, που ήταν πολύ πιο δυσκίνητες και είχαν πρόβλημα με το κόστος μετακίνησης. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως στον συνολικό υπολογισμό κέρδους-ζημιών θα πρέπει να υπολογιστούν και τα πιθανά έσοδα από την αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, γεγονός που θα πάρει καιρό.
ΠΗΓΗ: Sportday