Σε συνομιλίες για μια εναλλακτική λύση στο σχέδιο του εμπορικού διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής, βρίσκεται η Τουρκία, για την ενίσχυση του ρόλου της ως εμπορικής οδού, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής των G20, η Ινδία αποκάλυψε μια μεγάλη εμπορική και μεταφορική οδό που συνδέει την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Ινδία ως μέρος μιας ευρείας συμμαχίας. Η Ινδία και η Σαουδική Αραβία, μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλους ξεκίνησαν την πρωτοβουλία για τη σύνδεση σιδηροδρόμων, λιμανιών, δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και δεδομένων και αγωγών υδρογόνου.
Ο διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής θα μεταφέρει αγαθά από την υποήπειρο μέσω των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας και του Ισραήλ στις ευρωπαϊκές αγορές. Οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση χαιρέτησαν επίσης τη «στρατηγική» διαδρομή κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής της G20 καθώς προσπαθούν να αποκρούσουν την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας.
Ο διάδρομος θα συμβάλει στην τόνωση του εμπορίου, στην παροχή ενεργειακών πόρων και στη βελτίωση της ψηφιακής συνδεσιμότητας. Είναι μία σημαντικότατη εξέλιξη που αναβαθμίζει γεωπολιτικά τη χώρα μας. Δεν πρέπει να λησμονηθεί, ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού, Ναρέντρα Μόντι στην Αθήνα (στις 24 Αυγούστο), κατά την οποία εκφράστηκαν οι προσδοκίες της ασιατικής χώρας, να καταστήσει την Ελλάδα πυλωρό της στην ευρωπαϊκή ήπειρο.
Οι μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι όμως έχουν παρακάμψει την Τουρκία, η οποία εξέφρασε τις ενστάσεις της για τον διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης που συμφωνήθηκε αυτόν τον μήνα κατά τη Σύνοδο Κορυφής της G20 που πραγματοποιήθηκε στο Νέο Δελχί.
Οι αντιρρήσεις εκφράστηκαν δια στόματος του Τούρκου προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος δήλωσε μετά τη σύνοδο των G20 ότι, "δεν μπορεί να υπάρξει διάδρομος χωρίς την Τουρκία... η καταλληλότερη οδός για το εμπόριο από την ανατολή προς τη δύση πρέπει να περάσει από την Τουρκία".
Η Τουρκία είχε υποστηρίξει την Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI) της Κίνας , αλλά ο ρόλος ήταν περιορισμένος. Η Κίνα πραγματοποίησε περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις στην Τουρκία μέσω BRI, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 1,3% του συνόλου, ανέφεραν οι Financial Times επικαλούμενοι μελέτη του Carnegie Endowment for International Peace.
Σύμφωνα με τους FT, τώρα η Άγκυρα έχει διαφημίσει μια εναλλακτική λύση που επιδιώκει η Τουρκία. Ονομάζεται πρωτοβουλία Αναπτυξιακού Δρόμου του Ιράκ. Η Τουρκία βρίσκεται σε «εντατικές διαπραγματεύσεις» με το Ιράκ, το Κατάρ και τα ΗΑΕ για το έργο αυτό, το οποίο θα μεταφέρει εμπορεύματα από το λιμάνι Grand Faw στο Ιράκ στην Τουρκία. Επιπλέον, η προτεινόμενη διαδρομή 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα βασίζεται σε 1.200 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού και παράλληλου οδικού δικτύου υψηλής ταχύτητας. Το δημοσίευμα αναφέρει, ότι η πρώτη φάση του έργου μπορεί να ολοκληρωθεί το 2028.
GEOPOLDOS OPINION: Το σχέδιο του διαδρόμου που προτείνει η Ινδία είναι μία προσπάθεια για την παράκαμψη του δρόμου του Μεταξιού της Κίνας, με τις ευλογίες των ΗΠΑ, το οποίο παρακάμπτει την Τουρκία. Σύμφωνα με αναλυτές, η Αθήνα και Λευκωσία πρέπει να ξεκαθαρίσουν ότι η Τουρκία δεν μπορεί να εμπλακεί για τον απλούστατο λόγο ότι κατέχει την Κύπρο. Βλέπουμε όμως άλλη μία προσπάθεια της Τουρκίας να αναχαιτίσει ελληνικά συμφέροντα, με την παράκαμψη της ελληνικής διόδου του διαδρόμου της Ινδίας, προβάλλοντας τη δική της πρόταση που περιλαμβάνει διάδρομο μέσω Ιράκ.
Υπενθυμίζεται, ότι ο αγωγός EastMed είχε βγει από το κάδρο απ’τις ΗΠΑ (με παρασκηνιακούς χειρισμούς από Χοκστάιν και Νούλαντ) που προώθησαν αγωγό στην Ανατολική Μεσόγειο μέσω Τουρκίας. Ωστόσο, στις αρχές Σεπτεμβρίου, κατά την τριμερή συνάντηση Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ στη Λευκωσία, ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου έβαλε ξανά στο τραπέζι τον αγωγό East Med.
Και πάλι όμως η Τουρκία είχε απάντηση. Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μετά τη συνάντηση που είχε, στο περιθώριο των εργασιών της 78ης Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, υποστήριξε, ότι η Τουρκία και το Ισραήλ σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν μαζί γεωτρήσεις για υδρογονάνθρακες στην Ανατολική Μεσόγειο. Με απλά λόγια είναι άλλη μία κίνηση της Τουρκίας να παρακαμφθεί η Ελλάδα από τα σχέδια εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου της περιοχής.