Χαίρετε, σήμερα σας έχω νέα από τις τελευταίες σκέψεις και κινήσεις των κομμάτων για την Ευρωβουλή, άλλωστε Δευτέρα κοντή γιορτή για τη ΝΔ (κάπου τότε και ο ΣΥΡΙΖΑ) θα πρέπει να κλείσουν ψηφοδέλτιο.
Λοιπόν στη ΝΔ, μιας και αφήσαμε τα… illuminati περί λίστας υποψηφίων με κύρος και βάρος επιστημονικό κ.λπ., πήγαμε στον Αυτιά (με φόντο την ελληνική σημαία). Αλλά δεν μένουμε μόνο εκεί από τηλεοπτικές προσωπικότητες, μαθαίνω ότι συζητιέται και η Ελεονώρα Μελέτη, συμπαθέστατη και ίσως από τις λίγες γυναίκες τηλεστάρ με πιθανότητες επιτυχίας.
Χαρούλης-ΣΥΡΙΖΑ-Αργυρός
-Τώρα οι φήμες λένε ότι και ο Stefan Kassel πάει και λίγο προς το πιο κουλτουρέ κάνοντας στενό μαρκάρισμα στον τραγουδιστή Γιάννη Χαρούλη, αλλά δεν είμαι σίγουρος για το αποτέλεσμα. Καλά πάμε, βλέπω «μια πχοιότητα» που έλεγε και ο Κώστας Σημίτης. Βέβαια, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ είναι φαντεζίστας και δεν τον πιάνεις, μου λένε ότι ήθελε και τον Αργυρό αλλά δεν… κάθισε η φάση.
Πηγή: newmoney.gr
Το νέο εκλογικό κοινό του Κασσελάκη
Είναι το κοινό του TikTok; Το κοινό που όλη του η καθημερινότητα περνάει από τα smartphones και τα τάμπλετ και που καθορίζεται μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς του από το Ιντερνετ; Ή ένα κοινό που δυναμικά μαζί με τις νέες πλατφόρμες και δικτυώσεις μεταβάλλει και τις δικές του πολιτικές συμπεριφορές;
Όπως και να ‘χει, η όλη νέα εντελώς στάση και στρατηγική του Στέφανου Κασσελάκη δεν αποκρυπτογραφείται απλώς στο σκέλος μιας αγωνίας να ξαναβρεί τις εκλογικές δεξαμενές του ΣΥΡΙΖΑ. Μέρος της ανάλυσης της ήττας του κόμματος το 2023 εξάλλου ήταν πως ακριβώς η απεύθυνση ήταν στενή ή οριοθετήθηκε σε κοινό που δεν καθόριζε την εκλογική έκβαση.
Μια σοβαρή παρατήρηση που γίνεται αυτές τις ημέρες είναι πως ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κινείται με στόχο να βρει νέο εκλογικό κοινό και να το διευρύνει. Κατ’ αρχάς ακροατήρια που καταγράφονται στη ζώνη του «απολιτίκ», νέους ψηφοφόρους (εδώ ο σχεδιασμός του Κασσελάκη θέτει και το κοινό της επιστολικής ψήφου) κ.ά. Κατά δεύτερον, ακόμη και κοινό ως τώρα «παραδοσιακά εχθρικό» με τον ΣΥΡΙΖΑ. Το τελευταίο προσπαθεί να το σπάσει με μια στρατηγική διεμβολισμού του πάλαι αντι-ΣΥΡΙΖΑ ρεύματος που όψεις της μπορεί κάποιος να δει και στην ανθρωπογεωγραφία των υποψηφίων της Κουμουνδούρου για τις ευρωεκλογές.
Ταυτόχρονα η στρατηγική του να πηγαίνει σε πρωινές ή μεσημεριανές ζώνες της ελληνικής τηλεόρασης συμπίπτει με την προσπάθειά του να συναντηθεί με ένα κοινό που μπορεί να μην έχει σχέση με την Αριστερά ή την Κεντροαριστερά και σίγουρα δεν έχει εμφανή εμπλοκή με την πολιτική. Οχι τυχαία ο Κασσελάκης την Πέμπτη τόνισε στο Mega ότι η αποχή των πολιτών στις εθνικές εκλογές δεν σημαίνει απολιτίκ, αλλά «πρόκειται για την απογοήτευση του λαού».
Τι πέτυχε ως τώρα
Ακριβώς η ανορθόδοξη αυτή τακτική κάνει τους δημοσκόπους σήμερα να μην εντοπίζουν το «ταβάνι» στις εκλογικές επιδόσεις του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και να μιλούν για «ψάρεμα» ακόμη και σε ακροατήρια με εντελώς άλλα χαρακτηριστικά από τα παραδοσιακά του κόμματος.
Η καμπάνια σε μεγάλους δήμους της Αττικής, το ταξίδι στις ΗΠΑ, η ειδική στόχευση με σκληρό ροκ πάνω στα εθνικά θέματα (ταμπού παραδοσιακά για τον χώρο του), μια νέα πρόθεση για «συμφωνία με τον απλό κόσμο» είναι μερικές μόνο πλευρές της νέας επιθετικής τακτικής της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ.
Εδώ μια πρώτη επιτυχία που ήδη πιστώνεται ο Κασσελάκης είναι πως μια σειρά δημοσκόπων μετρούν υψηλή συσπείρωση του ΣΥΡΙΖΑ για την εποχή που διανύουμε – φτάνει στο 60% –, ενώ παρατηρούν και μια απήχηση στον γυναικείο πληθυσμό. Βέβαια είναι δύσκολο να καταγραφούν τώρα οι νεοεισερχόμενοι, ενώ πολλοί ερευνητές σημειώνουν πως από μόνη της η ψήφος των 17άρηδων δεν είναι επαρκής για πολιτική ανατροπή.
Το ίδιο προφανώς ισχύει και για τους απόδημους που θα επιλέξουν επιστολική ψήφο αφού οι εγγραφές δεν είναι τέτοιες που μεταβάλλουν τον συσχετισμό ακόμη κι αν υποθέταμε πως μονομερώς θα πήγαιναν στον ΣΥΡΙΖΑ εκλογικά. Κάτι που επίσης πιστώνεται σήμερα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ είναι η μερική ανακοπή των διαρροών προς τη Νέα Αριστερά αλλά και ένα είδος ομογενοποίησης του χώρου του κυρίως μετά το κομματικό συνέδριο.
Επικοινωνία Vs πολιτικής
Η κινητικότητα του Κασσελάκη βέβαια από μόνη της ή μια έντονη ψηφιακή και μοντέρνα παρουσία δεν είναι επαρκής αν δεν συνοδεύεται από πολιτικό σχέδιο. Τα πυρά του Παύλου Μαρινάκη πως «συμπεριφέρεται σαν influencer» έχουν έδαφος, ενώ και οι έμμεσες βολές του Αλέξη Τσίπρα από τους Δελφούς πως δεν είναι μόνο το TikTok πολιτική κρούουν την ίδια ώρα τον κώδωνα ενός κινδύνου όπου η επικοινωνία θα σκεπάσει τις πολιτικές θέσεις και το timeline θα επικαλύψει το πρόγραμμα.
Το αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για προσφυγή στις εθνικές κάλπες, και μάλιστα διά στόματος Κασσελάκη, διαμορφώνει – λένε – όρους συνεκτικότητας στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και βάζει σε θέση μάχης τον κομματικό μηχανισμό που ανεξάρτητα από την κινητικότητα του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ είναι αναγκαίος για μια εκλογική μάχη. Στην Κουμουνδούρου σήμερα αποτιμούν πως βγαίνει πάντως η όλη νέα τακτική του αρχηγού τους, ενώ μαζί με μια πλήρη ανανέωση που επέρχεται στον όλο χώρο θα συνεχίσουν και μια σκληρή ρητορική κατά της κυβέρνησης αλλά και κατά του ΠΑΣΟΚ.
Το μεγάλο στοίχημα του Κασσελάκη είναι να ξανασυναντήσει και τα πιο λαϊκά ακροατήρια των μεγάλων πόλεων, εκεί όπου σάρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις διπλές εκλογές του 2023, αλλά και να προσελκύσει και ένα νέο κοινό. Ενας συγκερασμός όπου ο ΣΥΡΙΖΑ θα πάει υψηλά συσπειρωμένος μαζί με ένα κοινό που θα φέρει ο ίδιος ο Κασσελάκης, θα ήταν ιδεατός.