Ο Οργανισμός Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) έχει αναδειχθεί σε κεντρικό φόρουμ για το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα (ΚΚΚ) για να επιδείξει και να προωθήσει τα γεωπολιτικά του συμφέροντα. Ο όμιλος, που ιδρύθηκε το 2001, περιλαμβάνει μεγάλες χώρες της Κεντρικής Ασίας που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της συνολικής ασφάλειας και της οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής. Τούτου λεχθέντος, η κεντρική θέση της Κίνας στο φόρουμ έχει περιορίσει σημαντικά την εμπλοκή χωρών όπως η Ινδία και η Ρωσία στην περιοχή μέσω του φόρουμ.
Η ηγεμονική πολιτική της Κίνας στην Κεντρική Ασία
Η στρατηγική του Πεκίνου στο φόρουμ ήταν διπλή: πρώτον, προσπαθούσε συνεχώς να αποκτήσει οικονομική μόχλευση επί των χωρών-μελών επεκτείνοντας τις Πρωτοβουλίες Belt and Road (BRI) στην περιοχή. Δεύτερον, το Πεκίνο χρησιμοποιεί το φόρουμ για να εδραιώσει την επιρροή του παγκοσμίως ενισχύοντας τα διπλωματικά του εργαλεία.
Οι υπερβολικές οικονομικές επενδύσεις σε έργα υποδομής σε ολόκληρη την Κεντρική Ασία, που επεκτείνονται μέσω των κινεζικών τραπεζών ανάπτυξης, έχουν δημιουργήσει τεράστιες εξαρτήσεις και έχουν ενισχύσει τη μόχλευση του Πεκίνου σε αυτές τις χώρες. Αυτά τα δάνεια για σκληρές υποδομές έχουν τις περισσότερες φορές επηρεάσει την οικονομική βιωσιμότητα της περιοχής. Όχι μόνο η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος μονοκομματικός δανειστής αναπτυξιακής χρηματοδότησης μεταξύ των αναπτυσσόμενων χωρών, αλλά χρωστάει επίσης ένα σημαντικό μέρος του χρέους του αναπτυσσόμενου κόσμου.
Η χρήση της SCO από την Κίνα ως μέσου για την προώθηση της συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας οδήγησε επίσης στην εδραίωση της περιφερειακής της ισχύος. Η έμφαση της οργάνωσης στην καταπολέμηση των τριών κακών της τρομοκρατίας, του αυτονομισμού και του εξτρεμισμού προωθήθηκε από την Κίνα ως ένας τρόπος να νομιμοποιήσει τις επιζήμιες πολιτικές της, ιδιαίτερα στην περιοχή Xinjiang. Εντάσσοντας την ατζέντα της για την ασφάλεια εντός των στόχων της SCO, η Κίνα προσπάθησε να νομιμοποιήσει τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά των Ουιγούρων Μουσουλμάνων.
Το ΚΚΚ έχει εφαρμόσει αυστηρά μέτρα για τον έλεγχο των θρησκευτικών πρακτικών στην περιοχή Σιντζιάνγκ, συμπεριλαμβανομένης της κατεδάφισης τζαμιών και θρησκευτικών χώρων, ενώ παράλληλα απαγορεύει τη διδασκαλία της θρησκείας σε ανηλίκους. Επιπλέον, συστήματα επιτήρησης έχουν εγκατασταθεί σε θρησκευτικούς χώρους με ηγέτες να παρακολουθούνται στενά και να κρατούνται. Επιπλέον, η τεράστια ενέργεια και οι στρατηγικοί πόροι στους οποίους βρίσκεται η περιοχή Xinjiang είχαν σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο οι Κινέζοι αντιλαμβάνονται τη μειονότητα των Ουιγούρων στη χώρα. Το Xinjiang είναι αναμφίβολα στρατηγικά σημαντικό για την Κίνα λόγω των τεράστιων ενεργειακών πόρων και της θέσης του κατά μήκος της Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού.
Η Ινδία ως έλεγχος και ισορροπία εντός του SCO
Η ένταξη της Ινδίας ως πλήρες μέλος το 2017 έχει προσθέσει μια νέα διάσταση στο SCO, περιορίζοντας την ηγεσία της Κίνας στον όμιλο με πρόσθετες προκλήσεις για την υπαγόρευση της περιφερειακής δυναμικής. Η παρουσία της Ινδίας έχει περιπλέξει σοβαρά το γεωπολιτικό τοπίο για το Πεκίνο και ακόμη περισσότερο στον όμιλο SCO, περιορίζοντας τον έλεγχό της στην εξασφάλιση των συμφερόντων του. Αυτό έδωσε επίσης στα άλλα περιφερειακά μέλη ένα αντίβαρο για να απομακρυνθεί η ισορροπία από το Πεκίνο στην περιοχή.
Υπάρχει επίσης μια αυξανόμενη αναγνώριση ότι οι οικονομικές επενδύσεις της Κίνας συχνά συνοδεύονται από προϋποθέσεις που οδηγούν σε φόβους υπερβολικής εξάρτησης και απώλειας κυριαρχίας. Η ασυμμετρία στην οικονομική ισχύ και επιρροή μεταξύ της Κίνας και άλλων μελών της SCO έχει επίσης οδηγήσει σε περιστασιακές τριβές και αναμένεται να ενταθεί μόνο με το Πεκίνο να απλώνει υπερβολικά τα χέρια του για να διασφαλίσει τα γεωπολιτικά του συμφέροντα εις βάρος άλλων περιφερειακών παραγόντων.
Με την Ινδία στην ομάδα SCO, η εστίασή της έχει βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στην υποστήριξη της περιφερειακής ανάπτυξης μέσω τέτοιων πολυμερών πλατφορμών. Οι περιφερειακές ατζέντες του Νέου Δελχί έχουν δώσει έμφαση στην κλιματική και ενεργειακή κρίση, την ανάπτυξη των υποδομών, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα καθώς και την περιφερειακή ασφάλεια. Τόνισε επίσης την ανάγκη να αναληφθεί ισχυρή και αποφασιστική δράση για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας κλιματικής κρίσης, με ιδιαίτερη έμφαση στον ρόλο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και των πράσινων τεχνολογιών.
Η εστίαση της συνεργασίας σε αυτούς τους τομείς προσφέρει την ευκαιρία περαιτέρω σύνδεσης με την περιοχή της, ιδίως σε περιόδους κρίσης που μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπτώσεις στη συνολική παγκόσμια οικονομία. Η Κίνα από την άλλη πλευρά έχει υποστηρίξει λιγότερο για την περιοχή στο σύνολό της αλλά περισσότερο για τα δικά της γεωστρατηγικά συμφέροντα. Ως εκ τούτου, οι χώρες της ομάδας SCO πρέπει να συνειδητοποιήσουν νωρίτερα ότι η συνεργασία με το Πεκίνο έχει πολύ βαρύ κόστος.
Συμπερασματικά, ενσωματώνοντας τις οικονομίες της Κεντρικής Ασίας στο ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο της Κίνας, το Πεκίνο διασφάλισε ότι αυτές οι χώρες παραμένουν ευθυγραμμισμένες ώστε να κατέχουν τα στρατηγικά του συμφέροντα. Ο ηγεμονικός ρόλος της Κίνας εντός του οργανισμού υπογραμμίζει την ευρύτερη πολιτική της άσκησης επιρροής και διασφάλισης των στρατηγικών της στόχων στην Κεντρική Ασία και, κυρίως, παγκοσμίως. Ως εκ τούτου, καθώς η SCO συνεχίζει να εξελίσσεται, η Κίνα αναμένεται να αποτυπώσει περαιτέρω τον ρόλο της ως ηγεμονικός ηγέτης στον όμιλο. Η πρόκληση για τα κράτη μέλη, επομένως, σε αυτές τις περιπτώσεις θα είναι να ακολουθήσουν τη δυναμική τους με την Κίνα, διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα την κυριαρχία και τα συμφέροντά τους.
ΠΗΓΗ: Greek City Times