H γαλλική Nexter ή KNDS France, έχει επανέλθει με μια ολιστική πρόταση η οποία παρουσιάστηκε στους έλληνες επιτελείς το Φθινόπωρο του τρέχοντος έτους με σκοπό την απόκτηση του γαλλικού τροχοφόρου τεθωρακισμένου ΤΟΜΑ VBCI II από τον Ελληνικό Στρατό για την κάλυψη της απαίτησης.
H πρόταση των Γάλλων περιλαμβάνει ολική χρηματοδότηση από γαλλικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (συγκεκριμένα είναι της τάξης του 85% από τη γαλλική τράπεζα Société Générale) και τις εγγυήσεις του γαλλικού κράτους με σκοπό την απόκτηση από τον Ελληνικό Στρατό 270 τροχοφόρων Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) Philoctetes (όλων των εκδόσεων) με συμπαραγωγή στη χώρα μας. Η πρόταση είναι κόστους της τάξης των 2.5 με 2.8 δισ ευρώ ενώ η ΜΕΤΚΑ έχει επιλεγεί ως εταιρεία για τη συμπαραγωγή των νεοαποκτηθέντων ΤΟΜΑ. Στη πρόταση άνω των 100 σελίδων υπάρχει η πρόβλεψη για την απόκτηση επιπλέον 50 ειδικοποιημένων ΤΟΜΑ Philoctetes καλύπτοντας τις σχετικές ανάγκες διοικητικών οχημάτων, νοσοκομειακών, περισυλλογής, μεταφοράς Κινητών Ομάδων Επισκευών (ΚΟΕ), παρατηρητών του Πυροβολικού Μάχης. Στη γαλλική πρόταση αναφέρεται και η «ενδιάμεση λύση» προκειμένου να καλυφθούν οι άμεσες επιχειρησιακές ανάγκες. Ειδικότερα, προβλέπεται η άμεση παράδοση στον Στρατό Ξηράς περί των 90 – 100 μεταχειρισμένων VBCI από τα αποθέματα του Γαλλικού Στρατού. Συνολικά περί τα 350 ΤΟΜΑ εκ των οποίων τα 250 καινούργια δύναται να αποκτηθούν από τον Στρατό Ξηράς, καλύπτοντας έτσι την απαίτηση εκσυγχρονισμού του υλικού εννέα μηχανοκίνητων ταγμάτων στο χώρο ευθύνης του Δ’ σώματος στρατού.
Το ΤΟΜΑ Philoctetes που προσφέρεται από την γαλλική εταιρία είναι μια έκδοση του αναβαθμισμένου VBCI Mk2. Η απαρχή της ανάπτυξης του VBCI πάει πίσω στο 1990 όταν εκδόθηκε η απαίτηση από τον γαλλικό στρατό για την ανάπτυξη ενός τεθωρακισμένου οχήματος νέας γενιάς προς αντικατάσταση του υπάρχοντος στόλου τεθωρακισμένων οχημάτων του γαλλικού στρατού. Σύντομα η Μεγάλη Βρετανία και η Γερμανία εισχώρησαν στο πρόγραμμα. Το 1999 το πρόγραμμα είχε τελματώσει και τότε η Γαλλία αποφάσισε την ανάπτυξη ενός οχήματος μόνη της το οποίο οδήγησε το 2007 στο VBCI. Στον γαλλικό διαγωνισμό για το νέο ΤΟΜΑ του γαλλικού στρατού κατέθεσαν πρόταση η τότε Panhard και η τότε GIAT με το πρωτότυπο της τελευταίας να κερδίζει τον διαγωνισμό. To VBCI, κατασκευάστηκε σε δύο εκδόσεις. Την VCI (μεταφοράς προσωπικού) και την VPC (διοίκησης) από τις οποίες κατασκευάστηκαν 510 και 120 αντίστοιχα.
Στη διεθνή έκθεση Eurosatory 2014 η Nexter παρουσίασε ένα βελτιωμένο μοντέλο του οχήματος στο οποίο είχε προστεθεί σύστημα διεύθυνσης στους τελευταίους δύο τροχούς για μείωση της ακτίνας στροφής του οχήματος, είχε μετακινηθεί η θέση του οδηγού προς τα πίσω, είχε μεγαλώσει ο εσωτερικός ελεύθερος χώρος του οχήματος λόγω καλύτερης χωροθέτησης των συστημάτων και αναβαθμίστηκε η θωράκιση με αποτέλεσμα την αύξηση του μεικτού βάρους του οχήματος από τους 29 τόνους στου 32 τόνους. Το VBCI II που προσφέρεται και στον ελληνικό στρατό είναι μια πιο βελτιωμένη έκδοση που ενσωματώνει επιπλέον, νέο κινητήρα Volvo D13 Turbo των 600 ίππων, εγκατάσταση βελτιωμένου συστήματος κλιματισμού, νέας γενιάς σκοπευτικά και νέο πύργο CTA 40CT με το αυτόματο πυροβόλο των 40 χιλιοστών που δίνει αυξημένη ισχύ πυρός.
ΠΗΓΗ: Defence Review