Ένα ακόμη C-UAS «Κένταυρος» της ΕΑΒ είναι επιχειρησιακά έτοιμο στα ερευνητικά εργαστήρια της Τανάγρας, εκεί όπου πίσω από τις κλειστές πόρτες, πολλές φορές συμβαίνουν… θαύματα! Το δοκιμασμένο anti-drone σε πολεμικές συνθήκες είναι γνωστό ότι έλαβε το πράσινο φως της κυβέρνησης ώστε να προχωρήσει η γραμμή παραγωγής μέσα από την οποία θα εξοπλιστούν τουλάχιστον οι τέσσερις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ.
Στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, λένε αρμόδιες πηγές, ότι δεν θέλησαν να χάσουν κι άλλο χρόνο, δηλαδή μέχρις ότου το Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας μπορέσει να πάρει πάνω του την γραφειοκρατία και όλες τις διοικητικές ρυθμίσεις που απαιτούνται ώστε να ξεκινήσει η χρηματοδότηση από το υπουργείο Εθνικής άμυνας.
Με ιδίους πόρους και με την συναίνεση της Διοίκησης οι ερευνητές έπιασαν δουλειά σ’ ένα σύστημα που κατασκευάστηκε από τα χέρια τους. Στο νέο μοντέλο σύμφωνα με πληροφορίες ενσωματώθηκαν νέες παρεμβάσεις που προέκυψαν μέσω των συμπερασμάτων που έφτασαν στην Ελλάδα από τις αναφορές των στελεχών του πολεμικού ναυτικού, που έζησαν στην Ερυθρά θάλασσα και κλήθηκαν ν’ αμυνθούν με τον «Κένταυρο».
Κοινός στόχος της ΕΑΒ και του υπουργείου Εθνικής άμυνας, μέσω του Ελληνικού Κέντρου Καινοτομίας, είναι το επόμενο διάστημα να ολοκληρωθεί ο απαιτούμενος κύκλος που θα ονοματίζει το ΕΛΚΑΚ ως τον επίσημο φορέα ο οποίος θα μπορεί να διαχειρίζεται τέτοια προγράμματα.
Και τότε, τουλάχιστον στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία ελπίζουν ότι θα ξεκινήσει η γραμμή παραγωγής και γι’ άλλους ναυτικούς αλλά και «Κενταύρους» ξηράς οι οποίοι θ’ αποτελούν κι αυτοί ένα από τα soft kill συστήματα του επερχόμενου «θόλου».
Άλλωστε όπως σημειώνεται από στρατιωτικές πηγές οι ως τώρα δοκιμές που έχουν γίνει στους υφιστάμενους «Κενταύρους», φανερώνουν ότι μπορεί το επιτελείο να τους υπολογίζει ως μέρος της λύσης του προβλήματος που ονομάζεται «Bayraktar», του τουρκικού δηλαδή Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους, το οποίο τονίζουν οι ίδιες πηγές, πως διαθέτει ανάλογες δυνατότητες με τα drones- kamikaze των ανταρτών της Υεμένης.
Ο νεότερος «Κένταυρος» έχει ξεπεράσει κατά μια τουλάχιστον μονάδα το επίπεδο TRL 7 (Technology Readiness Level), το οποίο βρίσκεται τοποθετημένο στην φρεγάτα ΥΔΡΑ που αυτές τις ημέρες φτάνει στην Ερυθρά θάλασσα για δεύτερη φορά μέσα σ’ έναν χρόνο. Επόμενος στόχος είναι να ξεπεραστεί το TRL 8 και να πιστοποιηθεί η ασφαλής χρήση του.
Το επιτηρητικό κι όχι μόνο σύστημα «Τηλέμαχος» είναι ένα ακόμη σημείο το οποίο αναλύθηκε στην σύσκεψη στο υπουργείο Εθνικής άμυνας.
Η τεχνογνωσία που έχει ήδη αποκτηθεί κι από την χρήση άλλων anti-drone συστημάτων τα οποία προορίζονται για μονάδες στην ακριτική Ελλάδα, σε συνδυασμό με τον «Τηλέμαχο» φαίνεται ότι δημιουργούν νέα δεδομένα στην αποτροπή αλλά και την φρούρηση από μικρότερης εμβέλειας και ισχύος drones.
Το «αχαρτογράφητο» P-3 B Orion…
Πάντως την ώρα όπου το πρόγραμμα Εθνικής σημασίας της αναβάθμισης των F-16 σε Viper δείχνει ότι έκλεισε την ψαλίδα και τοποθετείται ξανά εντός χρονοδιαγράμματος, ένα άλλο πρόγραμμα, αυτό του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας P-3 B Orion δείχνει ότι συνεχίζει να βρίσκεται σε αχαρτογράφητο περιβάλλον.
Από την Διοίκηση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας όπως είναι λογικό ξεκαθαρίστηκε ότι η κατασκευάστρια εταιρεία έχει τον πρώτο λόγο για τις επισκευές που εξελίσσονται ενώ από την LM σύμφωνα με πηγές επισημαίνεται ότι καταβάλλεται προσπάθεια να βρεθεί η λύση στις παρατηρήσεις και τα προβλήματα διαλειτουργικότητας ανάμεσα στον κινητήρα και το νέο ψηφιακό πιλοτήριο.
Χαρακτηριστικό είναι ότι έχει επιστρατευτεί έως και η κατασκευάστρια εταιρεία του Glass Cockpit ώστε να βρεθεί η λύση στα προβλήματα που έχουν προκύψει στα avionics.
Εργασίες γίνονται και στην επιχειρησιακή καμπίνα, πίσω από το πιλοτήριο ενώ η δοκιμαστική πτήση που είχε προγραμματιστεί για τον περασμένο Δεκέμβριο και στη συνέχεια για τις αρχές του νέου έτους, πλέον οι ίδιες πηγές λένε θα γίνει κάποια στιγμή εντός του 2025.
Οι πιο «τολμηροί» λένε ότι στα τέλη του έτους ενδεχομένως να αποδοθεί στο ναυτικό, αν βεβαίως πάνε όλα καλά και γίνει η παραλαβή του από τους αρμόδιους του στόλου και της Διοίκησης Ναυτικής Αεροπορίας.
Η οικονομία επί τάπητος…
Στην σύσκεψη υπήρχε «Καλό επίπεδο κατανόησης κατά την ενημέρωση που έγινε στο υπουργείο Εθνικής άμυνας» , σημειώνουν στελέχη που ήταν παρόντα.
Αναλύθηκαν επίσης μια σειρά από οικονομικής φύσεως ζητήματα τα οποία απασχολούν την Διοίκηση και τοποθετήθηκαν προτάσεις για το τι ενδεχομένως θα ήταν καλό ν’ αλλάξει και η εταιρεία να λειτουργήσει με καλύτερους οικονομικούς όρους.
Σε σύσκεψη με τη Διοίκηση της ΕΑΒ Α.Ε. με τη συμμετοχή του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας @gkefalogiannis, του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Δ. Χούπη, του Γ.Γ. Αντώνη Οικονόμου και του Αρχηγού ΓΕΑ Αντιπτέραρχου (Ι) Δ. Γρηγοριάδη, ενημερώθηκα για τα απολογιστικά οικονομικά στοιχεία της… pic.twitter.com/1mjnoebRem — Nikos Dendias (@NikosDendias) January 9, 2025
ΠΗΓΗ: Hellas Journal