Η Hayat Tahrir al-Sham (HTS), μια ένοπλη ομάδα που συνδέεται με την Αλ Κάιντα, κατέκτησε το μεγαλύτερο μέρος της Συρίας στις 8 Δεκεμβρίου 2024, οδηγώντας στην πτώση του καθεστώτος του Μπασάρ αλ Άσαντ. Το HTS περιλαμβάνεται στη μαύρη λίστα ως τρομοκρατική οργάνωση από το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών λόγω της σχέσης του με την Αλ Κάιντα και το ISIS. Ο χαρακτηρισμός έχει μεταφερθεί στο δίκαιο της ΕΕ και ακολουθείται από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.

Η αλλαγή καθεστώτος στη Συρία και η τζιχαντιστική βία που ακολούθησε έχει δημιουργήσει σοβαρές ανησυχίες στις εθνοτικές και θρησκευτικές μειονότητες όπως οι Χριστιανοί, οι Κούρδοι, οι Δρούζοι και οι Αλαουίτες σχετικά με το μέλλον τους στη χώρα.

Ο Σάμερ Σλίμπι είναι Σύρος μέλος της ελληνορθόδοξης χριστιανικής κοινότητας της Αντιόχειας. Ο Sleaby, μαζί με άλλους Έλληνες ακτιβιστές από το Levant, εμπνέει πολλούς νέους να επανασυνδεθούν και να ανακαλύψουν ξανά την ελληνική αντιοχική τους ταυτότητα. Μίλησε με την Uzay Bulut του europeanconservative.com για την κατάσταση των μειονοτήτων στη Συρία.

Πώς αντιμετωπίζονται επί του παρόντος οι Χριστιανοί της Συρίας από τους τζιχαντιστές; Ποιες είναι οι ανησυχίες που εκφράζουν οι χριστιανοί για το μέλλον της Συρίας;

Πολλοί Χριστιανοί είναι πεπεισμένοι ότι οι τζιχαντιστές αποκρύπτουν τις πραγματικές τους προθέσεις, δεδομένης της εξτρεμιστικής ιδεολογίας που ασπάζονται αυτοί που βρίσκονται σήμερα στην εξουσία. Επίσης, υπάρχει μια ανησυχητική ανησυχία ότι η χώρα στρέφεται σταθερά προς τον πλήρη εξισλαμισμό των δημόσιων χώρων, απειλώντας να διαλύσει τις κοινωνικές και θρησκευτικές ελευθερίες που λατρεύουν εδώ και καιρό οι Χριστιανοί, καθώς και τη μοναδική τους ταυτότητα, ιδιαίτερα την ελληνική αντιοχική κληρονομιά τους. Παρά τους αυξανόμενους φόβους, οι Χριστιανοί διατηρούν την ελπίδα ότι η πτώση του καταπιεστικού καθεστώτος του Μπασάρ αλ Άσαντ θα επιφέρει ένα νέο πολιτικό τοπίο, που θα τους επιτρέπει να ανακτήσουν τον ρόλο τους στη διαμόρφωση και την ανοικοδόμηση του έθνους τους διατηρώντας την πολιτιστική και ιστορική τους ταυτότητα.

Πώς προσπάθησε το καθεστώς Άσαντ να αραβοποιήσει τους μη Άραβες Χριστιανούς της Συρίας; Πώς επηρεάστηκαν οι Έλληνες της Συρίας από αυτές τις πολιτικές;

Η αραβοποίηση των Ελλήνων Χριστιανών της Αντιοχείας και άλλων αυτόχθονων πληθυσμών, όπως η Συριακή Χριστιανική κοινότητα, δεν ξεκίνησε με το Κόμμα Μπάαθ, αλλά ανάγεται στην ίδρυση της Συρίας ως ανεξάρτητου κράτους και ακόμη νωρίτερα, κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτές οι προσπάθειες περιελάμβαναν την επιβολή μιας ενιαίας αναγνωρισμένης γλώσσας και την προώθηση του αραβικού κλήρου για να επηρεάσει και να αναδιαμορφώσει τον πολιτισμό του ελληνικού λαού της Αντιοχείας, μαζί με την ενθάρρυνση των εκκλησιών να αντικαταστήσουν τις παραδοσιακές λειτουργικές τους γλώσσες με τα αραβικά. Κάτω από το καθεστώς Άσαντ, αυτές οι πολιτικές εντάθηκαν, καθοδηγούμενες από την ιδεολογία του Μπάαθ, η οποία είναι εγγενώς αραβιστική και αυταρχική, προωθώντας την υπεροχή της αραβικής εθνότητας και κουλτούρας έναντι των άλλων. Το καθεστώς ευθυγραμμίστηκε στρατηγικά με τους χριστιανούς που αποδέχονταν αυτή την ιδεολογία αποκλεισμού, διευκολύνοντας περαιτέρω τη διαδικασία αραβοποίησης και πιέζοντας τους Έλληνες Χριστιανούς της Αντιοχείας και άλλους να εγκαταλείψουν την αρχική τους ταυτότητα. Αυτή η παρατεταμένη διαδικασία πολιτιστικής γενοκτονίας, που πραγματοποιείται συστηματικά επί δεκαετίες, έχει προκαλέσει μόνιμη ζημιά και απαιτεί σημαντικές και συνεχείς προσπάθειες για να αναιρεθεί.

Η αναγκαστική αραβοποίηση των χριστιανών δεν είναι μοναδική μόνο στη Συρία. Μπορείτε να μας πείτε για την εθνοτική ποικιλομορφία των Χριστιανών του Λεβάντε; Ποιες ήταν οι αρχικές εθνότητες τους πριν από την αραβοποίηση; Γιατί πολλοί σήμερα μιλούν αραβικά αν και δεν είναι Άραβες;

Οι Χριστιανοί στο Λεβάντε ανήκουν σε διάφορες εθνότητες, όπως Σύριοι, Έλληνες και Αρμένιοι. Για τους Έλληνες Αντιοχιανούς, η υιοθέτηση των αραβικών ήταν άμεση συνέπεια των επιθετικών εκστρατειών αραβοποίησης που στόχευαν ειδικά την κοινότητά τους. Η διαδικασία της πολιτιστικής διαγραφής για τους Έλληνες ξεκίνησε υπό την οθωμανική κυριαρχία και επιδεινώθηκε περαιτέρω από τις ρωσικές προσπάθειες να επιβάλει θεολογική επιρροή, με στόχο την αποδυνάμωση της ελληνορθόδοξης παράδοσης και τη διακοπή των δεσμών με την Ελλάδα, ενώ προσπαθούσαν να εξαλείψουν την Αντιοχική ελληνική πολιτιστική κληρονομιά τους.

Αυτή η αραβοποίηση έφτασε στο αποκορύφωμά της με την άνοδο των φασιστικών αραβικών εθνικιστικών κινημάτων στο Λεβάντε.

Ποιο πιστεύετε ότι θα ήταν ένα καλό μοντέλο διακυβέρνησης για τους Χριστιανούς της Συρίας;

Πιστεύω ακράδαντα ότι ο φεντεραλισμός δεν είναι απλώς αίτημα των Χριστιανών της Συρίας, αλλά ζωτική αναγκαιότητα για όλες τις μη σουνιτικές κοινότητες. Αυτό το μοντέλο είναι απαραίτητο για τη διασφάλιση των βασικών δικαιωμάτων, της ασφάλειας και της αυτονομίας αυτών των κοινοτήτων. Οποιοδήποτε εναλλακτικό συγκεντρωτικό σύστημα θα αποτύγχανε αναπόφευκτα να τους προστατεύσει από την κυριαρχία της αραβικής σουνιτικής πλειοψηφίας, αφήνοντάς τους ευάλωτους στην περιθωριοποίηση, την καταπίεση και, τελικά, τον εκτοπισμό.

Η Συρία δεν θα ήταν η πρώτη χώρα που θα υιοθετούσε τον φεντεραλισμό ως λύση στα περίπλοκα ζητήματά της. Υπάρχουν πολυάριθμα επιτυχημένα παραδείγματα παγκοσμίως —όπως η Ελβετία, το Βέλγιο και η Γερμανία— που έχουν αγκαλιάσει ομοσπονδιακά συστήματα, διασφαλίζοντας την προστασία διαφορετικών κοινοτήτων διατηρώντας παράλληλα τη σταθερότητα και τη δύναμη. Αυτές οι χώρες αποτελούν απόδειξη ότι ο φεντεραλισμός μπορεί να δημιουργήσει ένα ειρηνικό και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλον.

Οι υπουργοί Εξωτερικών της Γερμανίας και της Γαλλίας συναντήθηκαν πρόσφατα με ηγέτες του HTS. Ο αρχηγός του HTS αρνήθηκε να σφίξει το χέρι της Γερμανίδας υπουργού Εξωτερικών Annalena Baerbock. Πιστεύετε ότι η ηγεσία και οι κυβερνήσεις της ΕΕ πρέπει να αναγνωρίσουν επίσημα αυτό το νέο καθεστώς υπό την ηγεσία των τζιχαντιστών;

Η άρνηση του αρχηγού του HTS να δώσει τα χέρια με τη γερμανίδα υπουργό Εξωτερικών επειδή είναι γυναίκα είναι ένα έντονο σύμβολο της βαθιά ριζωμένης τζιχαντιστικής ιδεολογίας που διέπει αυτό το καθεστώς. Αυτό είναι ένα καθεστώς που δεν έχει ακόμη επιδείξει καμία ικανότητα για την ενίσχυση ενός κράτους για όλους τους Σύρους, και οποιαδήποτε ευρωπαϊκή αναγνώριση μιας τέτοιας κυβέρνησης θα ήταν ηθικά και πολιτικά ανεύθυνη.

Οι Ευρωπαίοι ηγέτες πρέπει να προχωρήσουν με εξαιρετική προσοχή και να αποφύγουν να βιαστούν στην επίσημη αναγνώριση του καθεστώτος του HTS. Η δέσμευση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μόνο υπό πολύ αυστηρές συνθήκες—συγκεκριμένα, τη θέσπιση ενός νέου ομοσπονδιακού συντάγματος, μιας πλήρως αποκεντρωμένης κυβέρνησης και τη δέσμευση για αναγνώριση της εθνοτικής και θρησκευτικής πολυμορφίας της Συρίας.

Περίπου 500.000 χριστιανοί ζουν σήμερα στη Συρία. Έχουν κανέναν διεθνή υπερασπιστή; Δεδομένου του γεγονότος ότι οι περισσότεροι Σύροι χριστιανοί είναι ελληνικής καταγωγής, τι πρέπει να κάνει η ελληνική κυβέρνηση για να τους βοηθήσει;

Οι χριστιανοί στη Συρία χρειάζονται διεθνείς υπερασπιστές. Επί του παρόντος, οι Χριστιανοί στη χώρα δεν έχουν διεθνείς υπερασπιστές ικανούς να ασκήσουν ουσιαστική πολιτική πίεση για λογαριασμό τους. Ο Έλληνας πρωθυπουργός δήλωσε πρόσφατα ότι η χώρα θα εργαστεί για την προστασία της χριστιανικής κληρονομιάς της Συρίας και της ελληνικής αντιοχικής κοινότητας. Ωστόσο, μέχρι στιγμής έχει γίνει ελάχιστη απτή δράση.

Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει πρώτα να αναγνωρίσει ότι έχει διασπορά στη Συρία και να κάνει σοβαρά βήματα για την επανένταξή τους στην ελληνική ταυτότητα. Επιπλέον, η Ελλάδα θα πρέπει να προσφέρει βίζα και άδειες εργασίας σε Έλληνες Χριστιανούς της Αντιοχείας από τη Συρία, επιτρέποντάς τους να αναζητήσουν καλύτερες ευκαιρίες και μια ασφαλέστερη ζωή στην Ελλάδα.

Τώρα που το καθεστώς Άσαντ έπεσε, πώς πιστεύετε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ μπορεί να βοηθήσει τους χριστιανούς της Συρίας;

Είμαστε βαθιά αισιόδοξοι για την ηγεσία του Προέδρου Τραμπ, ιδιαίτερα δεδομένου του εξέχοντος ρόλου του ως ηγετικής φυσιογνωμίας της χριστιανικής Δύσης σήμερα. Ο Πρόεδρος Τραμπ έχει την εξουσία και την ευθύνη να πιέσει για τη δημιουργία ενός ομοσπονδιακού πολιτικού συστήματος που θα διασφαλίζει την προστασία και τα δικαιώματα των Σύριων Χριστιανών και άλλων μειονοτήτων, διασφαλίζοντας την ικανότητά τους να ζουν με αξιοπρέπεια στη γη των προγόνων τους.