Αντιμέτωπες με βαριά ποσά είνα οι κινεζικές εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης, προκειμένου να ανταποκριθούν στους νέους αυστηρούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι στοχεύουν στην προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων, της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας από τη λεγόμενη τεχνητή νοημοσύνη υψηλού κινδύνου. Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της South China Morning Post, oι πρώτοι ολοκληρωμένοι κανόνες τεχνητής νοημοσύνης (AI) στον κόσμο , οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) την 1η Αυγούστου, αναμένεται να αυξήσουν το κόστος αξιολόγησης και συμμόρφωσης για τις κινεζικές τεχνολογικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα 27 κράτη μέλη του μπλοκ. σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου.

Ο νόμος περί τεχνητής νοημοσύνης , ο οποίος εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της ΕΕ τον Μάιο μετά την ψήφισή του σε νόμο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Μάρτιο, στοχεύει στην προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων, της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας από τη λεγόμενη τεχνητή νοημοσύνη υψηλού κινδύνου , ενισχύοντας παράλληλα την καινοτομία και καθιερώνοντας την Ευρώπη ως ηγέτη στην τεχνολογία .

Ορισμένες κινεζικές εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης ήδη αναμένουν να ξοδέψουν περισσότερο χρόνο και χρήμα για να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες της ΕΕ, ενώ αντιμετωπίζουν το φάσμα της υπερβολικής ρύθμισης που ενδέχεται να εμποδίζει την καινοτομία.

Η Dayta AI με έδρα το Χονγκ Κονγκ , η οποία παρέχει λογισμικό αναλυτικών στοιχείων λιανικής σε όλο τον κόσμο, αναμένει ότι οι απαιτήσεις συμμόρφωσης και αξιολόγησης του κανονισμού της ΕΕ θα αυξήσουν το κόστος έρευνας και ανάπτυξης (Ε&Α)και δοκιμών» για την εταιρεία κατά περίπου 20% έως 40 ανά cent, δήλωσε ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Patrick Tu. Επισήμανε ότι οι υψηλότερες δαπάνες θα καλύπτουν «πρόσθετη τεκμηρίωση, ελέγχους και [ορισμένα] τεχνολογικά μέτρα».

Η ψήφιση και η εφαρμογή των νέων κανόνων της ΕΕ αντικατοπτρίζει την παγκόσμια κούρσα για την κατασκευή προστατευτικών κιγκλιδωμάτων τεχνητής νοημοσύνης εν μέσω της έκρηξης στις υπηρεσίες παραγωγής τεχνητής νοημοσύνης (GenAI) από τότε που το OpenAI κυκλοφόρησε το ChatGPT τον Νοέμβριο του 2022 . Το GenAI αναφέρεται σε αλγόριθμους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία νέου περιεχομένου – συμπεριλαμβανομένου ήχου, κώδικα, εικόνων, κειμένου, προσομοιώσεων και βίντεο – σε απάντηση σύντομων προτροπών.

«Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ μπορεί να δίνουν στους ανθρώπους την εντύπωση ότι έχουν υπερβολική ρύθμιση», δήλωσε ο Tanguy Van Overstraeten, συνεργάτης της Linklaters και επικεφαλής του ομίλου τεχνολογίας, μέσων και τηλεπικοινωνιών (TMT) της δικηγορικής εταιρείας στις Βρυξέλλες, στο Βέλγιο. «Αυτό που προσπαθεί να κάνει η ΕΕ με τον νόμο AI είναι να δημιουργήσει ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης».

Ο νόμος AI θεσπίζει υποχρεώσεις για την τεχνολογία με βάση τους πιθανούς κινδύνους και το επίπεδο επιπτώσεών της. Ο κανονισμός αποτελείται από 12 βασικούς τίτλους που καλύπτουν απαγορευμένες πρακτικές, συστήματα υψηλού κινδύνου και υποχρεώσεις διαφάνειας στη διακυβέρνηση, παρακολούθηση μετά τη διάθεση στην αγορά, ανταλλαγή πληροφοριών και εποπτεία της αγοράς.

Ο κανονισμός θα απαιτεί επίσης από τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν τα λεγόμενα ρυθμιστικά sandboxes και πραγματικές δοκιμές σε εθνικό επίπεδο. Οι κανόνες, ωστόσο, δεν ισχύουν για συστήματα τεχνητής νοημοσύνης ή μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων τους, τα οποία αναπτύσσονται ειδικά και τίθενται σε λειτουργία με αποκλειστικό σκοπό την επιστημονική έρευνα και ανάπτυξη.

Εάν οι εταιρείες «θέλουν να δοκιμάσουν [μια εφαρμογή AI] στην πραγματική ζωή, μπορούν να επωφεληθούν από το λεγόμενο sandbox που μπορεί να διαρκέσει έως και 12 μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων μπορούν να δοκιμάσουν το σύστημα εντός συγκεκριμένων ορίων», δήλωσε ο Van Overstraeten της Linklaters.

Η μη συμμόρφωση με τους κανόνες απαγόρευσης ορισμένων πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης υπόκειται σε διοικητικά πρόστιμα ύψους έως 35 εκατομμυρίων ευρώ (38 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) ή έως και 7 τοις εκατό του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών της παραβατικής εταιρείας σε όλο τον κόσμο για το προηγούμενο οικονομικό έτος, όποιο από τα δύο είναι υψηλότερο.

Ο Tu της Dayta AI είπε ότι οι εντολές της ΕΕ που αφορούν «την ποιότητα, τη συνάφεια και την αντιπροσωπευτικότητα των δεδομένων εκπαίδευσης θα απαιτήσουν από εμάς να είμαστε ακόμη πιο επιμελείς στην επιλογή των πηγών δεδομένων μας».

«Αυτή η εστίαση στην ποιότητα των δεδομένων θα βελτιώσει τελικά την απόδοση και τη δικαιοσύνη της λύσης μας», πρόσθεσε.

Ο Tu είπε ότι ο νόμος περί τεχνητής νοημοσύνης παρέχει «μια ολοκληρωμένη προσέγγιση εστιασμένη στα δικαιώματα των χρηστών» που «επιβάλλει αυστηρούς περιορισμούς στη χρήση προσωπικών δεδομένων». Συγκριτικά, «οι κανόνες στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ φαίνεται να επικεντρώνονται περισσότερο στην επίτευξη της τεχνολογικής προόδου και στην ευθυγράμμιση με τις στρατηγικές προτεραιότητες της κυβέρνησης», είπε.

Στις 15 Αυγούστου πέρυσι, το Πεκίνο εφάρμοσε νέους κανονισμούς GenAI . Ορίζει ότι οι πάροχοι υπηρεσιών GenAI πρέπει «να τηρούν τις βασικές σοσιαλιστικές αξίες» και να μην δημιουργούν περιεχόμενο που «υποκινεί την ανατροπή της κρατικής εξουσίας και την ανατροπή του σοσιαλιστικού συστήματος, θέτει σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια και συμφέροντα, βλάπτει την εικόνα της χώρας, υποκινεί την απόσχιση από η χώρα, υπονομεύει την εθνική ενότητα και την κοινωνική σταθερότητα, προωθεί την τρομοκρατία, τον εξτρεμισμό, το εθνικό μίσος και τις εθνοτικές διακρίσεις, τη βία, την αισχρότητα και την πορνογραφία».

Γενικότερα, τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και τα chatbot δεν θα πρέπει να δημιουργούν “ψευδείς και επιβλαβείς πληροφορίες”.

«Οι κινεζικοί κανονισμοί απαιτούν από τις εταιρείες και τα προϊόντα να τηρούν τις σοσιαλιστικές αξίες και να διασφαλίζουν ότι τα αποτελέσματα της τεχνητής νοημοσύνης τους δεν εκλαμβάνονται ως επιβλαβή για την πολιτική και κοινωνική σταθερότητα», δήλωσε ο συνεργάτης της Linklaters στη Σαγκάη, Alex Roberts, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής του ομίλου China TMT της εταιρείας. «Για πολυεθνικές εταιρείες που δεν έχουν μεγαλώσει με αυτές τις έννοιες, αυτό μπορεί να προκαλέσει σύγχυση μεταξύ των υπευθύνων συμμόρφωσης».

Πρόσθεσε ότι ο κανονισμός της Κίνας μέχρι στιγμής εστιάζει μόνο στο GenAI και «θεωρείται περισσότερο ως ένα κρατικό ή κυβερνητικό εγχειρίδιο κανόνων», ενώ ο νόμος AI της ΕΕ «εστιάζει στα δικαιώματα των χρηστών».

Ωστόσο, ο Roberts περιέγραψε τις βασικές αρχές των κανονισμών τεχνητής νοημοσύνης της ΕΕ και της Κίνας ως «πολύ παρόμοιες». Αυτό αναφέρεται στη «διαφάνεια με τους πελάτες, στην προστασία των δεδομένων, στην υπευθυνότητα στα ενδιαφερόμενα μέρη και στην παροχή οδηγιών και καθοδήγησης για το προϊόν».

Οι περιεκτικοί κανόνες τεχνητής νοημοσύνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα τεθούν σε ισχύ την 1η Αυγούστου, πρόκειται να χρησιμεύσουν ως σχέδιο για τον κόσμο εν μέσω ώθησης από έναν αυξανόμενο αριθμό κυβερνήσεων να ρυθμίσουν την τεχνολογία. Φωτογραφία: Shutterstock

Οι περιεκτικοί κανόνες τεχνητής νοημοσύνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα τεθούν σε ισχύ την 1η Αυγούστου, πρόκειται να χρησιμεύσουν ως σχέδιο για τον κόσμο εν μέσω ώθησης από έναν αυξανόμενο αριθμό κυβερνήσεων να ρυθμίσουν την τεχνολογία. Φωτογραφία: Shutterstock

Το Πεκίνο πίεσε επίσης να θεσπίσει έναν ολοκληρωμένο νόμο για την τεχνητή νοημοσύνη . Το Κρατικό Συμβούλιο, το υπουργικό συμβούλιο της Κίνας, κατέγραψε αυτή την πρωτοβουλία στα ετήσια νομοθετικά του σχέδια για το 2023 και το 2024. Ωστόσο, δεν έχει προταθεί ακόμη σχέδιο νόμου.

Άλλες δικαιοδοσίες στην Ασία εργάζονται επίσης για κανονισμούς τεχνητής νοημοσύνης. Η Νότια Κορέα , για παράδειγμα, πέρυσι συνέταξε τον «Νόμο για την Προώθηση της Βιομηχανίας της Τεχνητής Νοημοσύνης και το πλαίσιο για τη δημιουργία αξιόπιστης τεχνητής νοημοσύνης». Αυτός ο προτεινόμενος κανονισμός βρίσκεται ακόμη υπό εξέταση.

«Βλέπουμε τώρα κάποιες κυβερνήσεις στην περιοχή [Ασίας-Ειρηνικού] να παίρνουν μεγάλα κομμάτια από τον κανονισμό της ΕΕ για τα δεδομένα και την τεχνητή νοημοσύνη, καθώς εργάζονται για τη δική τους νομοθεσία για την τεχνητή νοημοσύνη», δήλωσε ο Roberts της Linklaters. «Οι επιχειρήσεις μπορούν σίγουρα να εξετάσουν το ενδεχόμενο να ασκήσουν πίεση στους ενδιαφερόμενους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης για να επιτύχουν περισσότερη αρμονία και συνέπεια στους κανόνες διασταυρούμενης αγοράς».