Μια φοβερή ανάλυση έκανε η αθλητική ψυχολόγος, Φρόσω Πατσού, σχετικά με το θέμα της ήττας, της αποτυχίας και τον ρόλο της αθλητικής ψυχολογίας  μιλώντας με την Αθηναΐδα Νέγκα στην εκπομπή “Καλύτερα αργά” στο Action 24.

Αναλυτικά γράφει η ψυχολόγος στο idealpsychology.gr:

«Στη διάρκεια της καριέρας μου έχασα 9.000 σουτ και έφυγα από το γήπεδο με σκυμμένο κεφάλι επειδή είχαμε χάσει με ντροπιαστικό αποτέλεσμα πάνω από 300 φορές. Είκοσι έξι φορές έχασα την πιο κρίσιμη – τελευταία μπαλιά του αγώνα. Το ότι έχω αποτύχει τόσες πολλές φορές αποτελεί τη μεγαλύτερη αθλητική μου επιτυχία».

Τα παραπάνω λόγια δεν ανήκουν σε κάποιον τυχαίο αθλητή, αλλά σε έναν από τους σπουδαιότερους μπασκετμπολίστες του κόσμου – τον Μάικλ Τζόρνταν και ορίζουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη σημασία της ήττας για την καριέρα και τη μεγιστοποίηση της απόδοσης ενός αθλητή.

Υπάρχουν σε όλα τα αθλήματα, εκατοντάδες περιστατικά αθλητών πολύ υψηλού επιπέδου όπου πήγαιναν ως φαβορί σε κάποιο αγώνα ο οποίος τελικά εξελίχθηκε σε πανωλεθρία.

Η αποτυχία και η ήττα αν αντιμετωπιστούν σαν μια διαδικασία μάθησης και χρησιμοποιηθούν γνωστικά ως δίαυλος αυτό-βελτίωσης και ωρίμανσης, είναι βέβαιο ότι μόνο θετικά αποτελέσματα μπορούν να επιφέρουν στην αθλητική πρόοδο του ατόμου. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι αθλητές έχουν απογοητευτεί τόσο πολύ από ένα κακό αποτέλεσμα ώστε έχουν φτάσει σε σημείο να εγκαταλείψουν ακόμη και τον αθλητισμό επειδή έχουν αισθανθεί ανίκανοι και ανήμποροι να υπερασπιστούν το ταλέντο τους και την όλη προσπάθεια τους.

Το να επανέρχεσαι μετά από μια οδυνηρή ήττα ή μετά από ένα κακό αποτέλεσμα αγώνα είναι αυτό που οι Αθλητική Ψυχολογία ονομάζει Ψυχική Ανθεκτικότητα και εστιάζεται στο:

Να ανταπεξέρχομαι σε δύσκολες / στρεσογόνες καταστάσεις

Να επανακάμπτω μετά από αποτυχίες / τραυματισμούς

Να επιμένω

Να παραμένω ήρεμος / συγκεντρωμένος / με αυτοπεποίθηση

Σημαντικό είναι να γνωρίζει ο αθλητής τις αιτίες που τον οδήγησαν στην ήττα. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος ώστε να μην επαναλάβει τα ίδια λάθη και να μπορέσει να αξιοποιήσει προς όφελος του τις συνθήκες που τον οδήγησαν στο άσχημο αποτέλεσμα. Η απόδοση της ήττας στην «κακή τύχη», στην «άσχημη αθλητική μέρα» ή σε εξωτερικούς παράγοντες όπως ο διαιτητής, ο καιρός ή ο «Ερμής» που ήταν ανάδρομος μόνο εκλογίκευση και σοβαρή αθλητική πρακτική δεν αποτελεί.

Προκειμένου λοιπόν να μετατρέψετε την ήττα σε θετική για εσάς ανατροφοδότηση και να τη χρησιμοποιήσετε προς όφελος σας υιοθετήστε τα παρακάτω:

Αποδεχτείτε το γεγονός ότι δεν υπάρχει αθλητισμός χωρίς αποτυχίες και χρησιμοποιήστε τις ήττες σαν ευκαιρίες προκειμένου να μάθετε από αυτές.

Μην αποφεύγετε την ευθύνη των λαθών ή αποτυχιών σας, ωστόσο, μην μένετε καθηλωμένοι στην απογοήτευση.

Μετατρέψτε στο μυαλό σας το άσχημο αποτέλεσμα από απειλή σε πρόκληση.

Κάντε ανατροφοδότηση με το πέρας του χαμένου αγώνα, βρείτε τι έφταιξε και επαναπροσδιορίστε τους στόχους της επόμενης ημέρας.

Παραμείνετε θετικοί στη σκέψη ότι μπορείτε να επανακάμψετε παρά την όποια δυσκολία και συνεχίστε να προσπαθείτε για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Το who is who

Η Φρόσω Πατσού είναι Ψυχολόγος, πτυχιούχος του Παντείου Πανεπιστημίου και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Αθλητική Ψυχολογία. Έχει ολοκληρώσει τετραετές πρόγραμμα συμβουλευτικής και έχει ειδικευτεί στην γνωσιακή-συνθετική συμβουλευτική διαδικασία. Επίσης, είναι κάτοχος πτυχίου του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου από το τμήμα Ψυχολογίας.

Έχει κάνει πρακτική άσκηση στο Κέντρο Κοινοτικής Ψυχικής Υγείας στο Βύρωνα. Από το 2008 είναι επιστημονική συνεργάτιδα της Εθνικής Ομάδας Στίβου ενώ το 2009 και το 2011 είχε τη δική της στήλη σε θέματα ψυχολογίας σε τηλεοπτικές εκπομπές του ΣΚΑΙ και της ΝΕΤ. Από το 2017-2019 ήταν Επιστημονική Συνεργάτιδα των Ακαδημιών Ποδοσφαίρου της ΑΕΚ, ενώ από το 2022 είναι Επιστημονική Συνεργάτιδα της Ποδοσφαιρικής Ομάδας ΑΕΚ.

Αποτελεί τακτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αθλητικής Ψυχολογίας. Από το 2022 είναι η επιστημονική συνεργάτιδα σε θέματα Αθλητικής Ψυχολογίας στον Ναυτικό Όμιλο Βουλιαγμένης. Έχει συνεργασίες με αθλητές τόσο σε ατομικά όσο και σε ομαδικά αθλήματα ενώ, παράλληλα έχει εκπαιδευτικό έργο σε δημόσια και ιδιωτικά Ι.Ε.Κ., σε Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων και σε δομές Δια Βίου Μάθησης. Το ερευνητικό της έργο είναι αρκετά σημαντικό με παρουσιάσεις σε παγκόσμια συνέδρια και δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά.

Υπήρξε μια από τις κορυφαίες αθλήτριες στίβου στη χώρα μας έχοντας στο ενεργητικό της πληθώρα αθλητικών επιτυχιών ως πρωταθλήτρια στίβου στα 100μ. με ατομικό ρεκόρ 11΄΄.31 το 2001. Μερικές από τις πιο σημαντικές αθλητικές της επιτυχίες είναι η 4η θέση στους Πανευρωπαϊκούς αγώνες Νέων στα 100μ. το 1994 στη Νορβηγία, η 6η θέση στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα στο Έντμοντον του Καναδά το 2001 με τη σκυταλοδρομία 4*100μ. και τα δύο χάλκινα μετάλλια στους Μεσογειακούς αγώνες της Τυνησίας την ίδια χρονιά. Κορυφαίες στιγμές στην καριέρα της ήταν η συμμετοχή της στους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2000 στην Αυστραλία και το 2004 στην Αθήνα και η κατάταξη της στην 13η θέση. Είναι κάτοχος πανελληνίων ρεκόρ με πληθώρα μεταλλίων στα 100 και 200μ. στα εθνικά πρωταθλήματα. Υπήρξε μέλος της Εθνικής Ομάδας Στίβου από το 1989 έως και το 2006 όπου τερμάτισε την αθλητική της καριέρα.