Η Πρέμιερ Λιγκ, όπου υπάρχουν διαθέσιμα τα οικονομικά στοιχεία σε όποιον τα αναζητήσει, βοηθά σε μεγάλο βαθμό στις συγκρίσεις, τη μελέτη και τα χρήσιμα, συνήθως, συμπεράσματα που προκύπτουν. Οι μεγάλες δαπάνες για μεταγραφές, προφανώς αποδίδουν αν και όχι πάντα και όχι άμεσα.

Στο βιβλίο τους «Soccernomics» ο καθηγητής Στέφαν Ζιμάνσκι και ο συγγραφέας Σάιμον Κούπερ, μελετώντας όλα τα δεδομένα της μεταγραφικής δαπάνης των ομάδων της Πρέμιερ Λιγκ σε βάθος 20ετίας, διαπίστωσαν πως τα χρήματα που ξοδεύονται, καθορίζουν τη θέση μίας ομάδας στη βαθμολογία, σε ποσοστό 90%. Με απλά λόγια «τα λεφτά, μετράνε» όπως και άλλοι παράγοντες όπως η τύχη, ο προπονητής, η σταθερή διοίκηση, αλλά πολύ λιγότερο από όσο τα χρήματα.
Τον Ιούλιο του 2010 η «Wall Street Journal» παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα μίας συγκριτικής μελέτης ανάμεσα σε διάφορα πρωταθλήματα, έδειξε πως η επιτυχία στην Πρέμιερ Λιγκ οφείλεται στα χρήματα που ξοδεύει κάποιος σε ποσοστό 85%, την ώρα που στο αμερικανικό φούτμπολ (ράγκμπι) το ποσοστό αυτό πέφτει στο 14%. Είναι φανερό ότι οι Αραβες της Μάντσεστερ Σίτι ξοδεύοντας συνεχώς από το 2008 κατάφεραν να κερδίσουν το πρωτάθλημα. Κάτι ανάλογο έγινε και με την Τσέλσι του Αμπράμοβιτς. Ομως, η επιτυχία στο Τσάμπιονς Λιγκ είναι πολύ πιο σύνθετη περίπτωση. Η Τσέλσι έκανε μία δεκαετία σχεδόν για να φθάσει στην πηγή και είναι λίγο περίεργο που κάποιοι περίμεναν η Σίτι να αφήσει πιο γρήγορα το σημάδι της.

Για την ακρίβεια, το άφησε αλλά με αρνητικό τρόπο. Εγινε η πρώτη αγγλική ομάδα που μετά τα παιχνίδια του ομίλου δεν κατάφερε να προκριθεί ούτε στο Γιουρόπα Λιγκ. Αν κάποιος κοιτάξει τα στοιχεία της Πρέμιερ Λιγκ θα δει πως επιβεβαιώνεται η εκτίμηση για τις μεγάλες δαπάνες, αντίστροφα. Την περίοδο 2007/08 η Νιούκαστλ ήταν εκείνη η ομάδα της Πρέμιερ Λιγκ που πέτυχε τα λιγότερα σε σχέση με τα χρήματα που είχε ξοδέψει για μισθούς και μεταγραφές. Την επόμενη χρονιά, υποβιβάστηκε. Την περίοδο 2008/09 η Πόρτσμουθ ήταν η ομάδα εκείνη που πέτυχε τα λιγότερα σε σχέση με όσα είχε δαπανήσει. Υποβιβάστηκε τον επόμενο χρόνο. Την περίοδο 2009/10 η Γουέστ Χαμ ήταν εκείνη που βρέθηκε στην ίδια θέση, να έχει ξοδέψει τα περισσότερα χρήματα σε σχέση με τις αγωνιστικές της επιδόσεις, για να υποβιβαστεί την επόμενη χρονιά.
 
 
Οι πιο ακριβοί πόντοι
 
Την περίοδο 2010/11 στην πρώτη θέση αυτής της αξιολόγησης βρέθηκε η Αστον Βίλα, η οποία γλίτωσε τον υποβιβασμό για 2 πόντους, αλλά και φέτος δεν τα πάει και τόσο καλά. Με βάση τα περσινά στοιχεία, η ομάδα που εμφανίζεται σαν πρώτο φαβορί για τον υποβιβασμό φέτος, δείχνει να είναι η ΚΠΡ.
 
Ενα πρώτο, λογικό, συμπέρασμα είναι ότι δεν αρκεί μόνο να ξοδεύεις αλλά και το πού και πώς τα ξοδεύεις. Αν κάποιος κοιτάξει τα στοιχεία της περιόδου 2007/08 και συγκρίνει τους πόντους που συγκέντρωσε στο τέλος της περιόδου η κάθε ομάδα και τον μέσο όρο των χρημάτων που δαπανά για τους παίκτες της πρώτης ομάδας, μπορεί να έχει έναν συσχετισμό μέσου όρου αμοιβών με τους κερδισμένους πόντους.

Ετσι, διαπιστώνουμε πως οι 87 βαθμοί της πρωταθλήτριας Γιουνάιτεντ συγκεντρώθηκαν με μέσο όρο 2,9 εκατ. στερλινών ανά παίκτη. Στη δεύτερη Τσέλσι, οι 85 πόντοι της είχαν αντανάκλαση σε 3,6 εκατ. μέσο όρο αμοιβών ανά παίκτη.

Στην τρίτη θέση ήταν η Αρσεναλ με 83 βαθμούς και μέσο όρο 2,6 εκατ., ενώ στην τέταρτη θέση βρέθηκε η Λίβερπουλ με 76 βαθμούς και μέσο όρο 2,5 εκατ. μέσο όρο. Εκείνη τη χρονιά, η Σίτι βρέθηκε στην 9η θέση με 1,4 εκατ. μέσο όρο, ενώ τελευταία εκείνη τη χρονιά βρεθηκε η Ντέρμπι με 11 πόντους και μέσο όρο 500 χιλιάδες στερλίνες. Η Νιούκαστλ είχε τερματίσει 12η με 43 πόντους και ο μέσος όρος μισθοδοσίας ήταν 2,1 εκατ.
 
 
 
Κουβέντα να γίνεται
 
Στην οικονομία και στις επιχειρήσεις γενικότερα, όταν «επενδύεις» κάποια χρήματα, προσδοκάς σε ένα χρονικό διάστημα -ανάλογα με την επένδυση- και την απόδοση της επένδυσης που έχεις κάνει. Η απόδοση δεν μετριέται πάντα σε χρήματα, αλλά και σε επιρροή, που μπορεί -βέβαια- να διασφαλίσει πρόσβαση σε μεγάλες επιχειρηματικές ευκαιρίες, οι οποίες ενδεχομένως να προσφέρουν έσοδα που υπερκαλύπτουν την αρχική επένδυση. Το ποδόσφαιρο είναι ένας επιχειρηματικός κλάδος που πολύ σπάνια, μία επένδυση αποδίδει κέρδος. Μπορεί και έχει συμβεί, ποδοσφαιρικές ομάδες να λειτουργούν ως πλυντήριο ή ως διαφήμιση για άλλες δραστηριότητες αλλά η αγορά καμίας ομάδας δεν μπορεί να αποτελέσει σοβαρή επένδυση, αν δεν συνοδευτεί από ένα γήπεδο. Αν φυσικά μιλάμε για επένδυση μακράς διάρκειας η οποία, φυσικά, ανεβάζει και την αξία της ομάδας. Διαφορετικά, ψάχνουμε τον λάκκο στη φάβα.

Πηγή: Sportday